Как Strava помага на градските власти да чертаят по-добри вело-алеи

Милиони хора по света използват Strava – услуга, която – поне според собственото си описание в интернет – е нещо като „социалната мрежа на спортистите … .от олимпийци до „неделни бойци“ – всички са там на трасето, по целия свят, ден след ден“. Strava, подобно на други тракери, използва GPS-ите на смартфоните на спортуващите, за да очертава къде, колко дълго и с каква скорост се движат те.

През 2013 една велосипедистка от Орегон, учстваща в ежегодните преброявания на колоездачите в своя град, записва своето пътуване с колелото чрез Strava. Тогава й хрумва идея – защо да не поискат от компанията да сподели своите данни? Така се заражда Strava Metro.

Днес създателите на Strava продават данните, които се събират за колоезденето в градовете, на градските власти. Питър Уокър от изданието Guardian описва това като „неочаквано обособяване на нов технологичен бизнес и едновременно с това случайно възникнал инструмент за градското планиране, който сега тихичко помага за преобразяването на улиците в повече от 70 селища по света“.

Първоначално разработена само за велосипедисти, Strava не след дълго включва и бегачите, а днес обхваща повече от две дузини спортни занимания. Но колоезденето си остава най-популярно. Компанията казва, че добавя 1 милион нови потребители на всеки два месеца и има повече от шест милиона ъплоуда на седмица.

strava-app-600

За градските власти, които се чудят как да научат маршрутите на велосипедистите в града, това е почти немислимо богатство от информация. Индивидуалните данни са анонимни, но системата показва колко са колоездачите, на каква възраст и от какъв пол, по кое време на деня как се движат, по какъв маршрут минават.

От компанията твърдят, че първоначално не са имали представа колко полезна може да бъде информацията. Започнали да визуализират данните върху карти ей така, просто за забавление – щура приумица на местните инженери. „Ние не сме хора, които да планират града“, казва Майкъл Хорват, един от съоснователите на Strava.

„Едно от нещата, които установихме, е, че тези хора (градските управници – б.р.) просто не разполагат с достатъчно данни, с които да започнат,“ казва Хорват. „Не само че нашите данни са иновативни, но и в много случаи това е единственият набор от данни, който говори за поведението на велосипедистите и пешеходците в даден град или регион“.

Естествено, тук изниква въпросът доколко надеждни са тези данни и доколко са адекватни, щом обхващат всички – „от олимпийци до неделни бойци“.

running-1081694_960_720-600

„Имаше две очевидни ограничения по отношение на идеята за градската Strava. Потребителската база е една малка извадка от всички велосипедисти. Освен това акцентът на приложението е върху състезателния елемент, което прави много вероятно това да са хора, които спортуват доста активно, тип велосипедисти в костюми от ликра, а не ежедневно пътуващите и каращите спокойно и кротко. … Въпреки това, когато властите започнаха да използват нашите данни и да ги сравняват със собствената си информация, те установиха, че Strava изглежда обхваща стабилно около 5-10% от всички движения с колело. Нещо повече, те откриха, че – особено в големите градове – тези с приложението е много вероятно да минават по същите маршрути като всички останали“.

„В началото не бяхме сигурни какво точно имаме,“ каза Марк Шоу, главен технически ръководител на Strava. „Това, което виждаме, има ли стойност, няма ли? Не са ли това просто най-запалените атлети? Но открихме, че когато велосипедистите са в сърцето на града, ….. те не се опитват да се състезават там, те просто се стремят да стигнат от едно място до друго по най-лесния начин“.

Днес 76 града по света вече използват данните от Strava Metro, включително Глазгоу, Рейкявик, Стокхолм и Бризбейн. Огромният обем данни се анализира продължително време в изчислителни центрове като университетския център за „големите данни“ в Глазгоу, който се опитва да „сдъвче“ информация за маршрути, трупана една година. „Това помага на градските власти дам постигнат възвръщаемост на инвестициите – за да могат да вложат смислено парите от данъците на хората, когато изграждат велосипедни алеи“, казва Хорват. В други случаи, по думите му, те научават, че „има нещо, което са можели да направят по-добре“.

Разбира се, има и противници на идеята – такива, които виждат нещо нередно в използването на Strava за градското планиране. „Какво става с тези, които са избрали друго приложение или изобщо не искат да са свързани, докато спортуват?“

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*