Може ли една шумна и натоварена магистрала да прочиства въздуха?

Шумни и концентриращи хиляди тонове прахови частици и въглеродни емисии, магистралите и градските булеварди все пак имат потенциала да се превърнат в тихи и красиви ивици, които спомагат за устойчивостта в градската среда. Как?

Michael-Maltzan-Architecture-Arroyo-Seco-Bridge-Solar-Panels-1020x610

Построена през 1953 г. и разширена през 1971 г., магистрала 134 в Пасадена, Лос Анджелис, минава по моста Аройо Секо, където има общо 10 ленти за движение. Нейната основна цел е да транспортира превозни средства (като всяка магистрала), но в процеса на този трансфер тя се оказва място на генериране на огромно количество въглеродни емисии и прахови частици в атмосферата. Наред с това трасето излъчва страхотен шум. Michael Maltzan Architecture (MMA) и Arup – Лос Анджелис са проектирали решение за „облагородяване“ на за моста, което включва инсталация на слънчеви панели, много зеленина и специален бетон, който поема въглерода.

Проектът предвижда мостът да се преобрази в един вид надземен тунел, който MMA определя като „нов инфраструктурен слой“. Водачите ще могат пак да минават по пътя, както и досега, но замърсяването и шумът ще са далеч по-малко благодарение на елементи като “акустично изолиращи стени” и “порест бетон”. Arup са изчислили, че шумоизолиращите стени ще намалят шума с 65 процента. През това време „белите дробове” от порестия бетон ще улавят около 516 000 тона въглероден диоксид годишно. Върху магистралата ще се монтират слънчеви панели, които ще могат да осигуряват чиста енергия за 600 домове. Ще има и система за събиране на дъждовна вода. Тя ще осигурява вода за напояване на цветята, които ще покриват трасето, и ще подпомага за водоснабдяването в Пасадена.

Michael-Maltzan-Architecture-LA-134-Freeway-Full-Width-1020x399

Зелената магистрала не само ще се превърне в по-устойчива транспортна артерия, но и ще може да генерира пари за Пасадена. MMA казват, че “икономиите“, които се равняват на около 1 милион долара – могат да се дават на местните училища.

Мечтата за зелената магистрала засега не е проект с перспектива за скорошна реализация, а по-скоро е една визия за това как остаряващата инфраструктура може да стане адекватна на потребностите на 21 век и нуждата от устойчивост. Концепцията може лесно да бъде приложена и за други тежко натоварени пътни артерии, казват MMA.

Michael-Maltzan-Architecture-Arroyo-Seco-Bridge-1020x610

Графика: Michael Maltzan Architecture

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*