
Японският производител на автомобили Honda участва в разработването на първия в света магнит за хибридни и електрически автомобили, който не изисква наличието на редкоземни метали.
Стремежът да се намери алтернатива на редкоземните метали в производството на магнити започна през 2010 г., когато Китай временно забрани износа на редкоземни минерали. По-късно страната наложи квоти за износ. Тъй като Китай е, в общи линии, единственият производител на редкоземни елементи, това постави „на колене“ производители от различни сектори от цял свят.
Още преди това да се случи обаче Honda започна работа по идеята да се намали използването на редкоземни материали в своето производство. Двигателят, който фирмата е създала, не е напълно лишен от редкоземни метали. Той използва лекия редкоземен елемент неодим. Но неодимът може да бъде закупен и от други страни, освен Китай.
Автомобилните производители използват неодимовите магнити за електромобилите, защото те имат най-голяма магнитна сила. Търсенето на подобни магнити ще се увеличава през следващите години с нарастването на броя на потребителите, които купуват изцяло електрически и хибридни превозни средства.
Обичайно производителите на магнити добавят тежки редкоземни метали като диспрозий или тербий, за да могат магнитите да издържат на високото топлинно съпротивление, необходимо за работа в двигателя на колата. Но да се разчита на подобни елементи означава нестабилност на цените и несигурност на веригата за доставки.
З да се преодолее затруднението, което произтича от тази зависимост от редкоземните елементи, Honda си партнира с Daido Steel – компания с уникален подход към разработването на неодимови магнити. Тя използва процес, наречен “гореща деформация”. При него се създава кристали с размери, измервани в нанометри. Тази наномертрова кристална структура е много по-малка, отколкото кристалната структура, създадена чрез по-често срещания метод на производство. Наноструктурата позволява на магнитите да постигнат по-висока устойчивост на топлина, без да се изискват тежки редкоземни метали.
Honda е работила заедно с Daido така, че да “прекрои” магнита, за да може той по-добре да пасне на приложението в електромобилния мотор. Компанията е препроектирала и самия мотор, за да може да „настани“ в него новия вид магнит.
Плановете на Honda превиждат две трети от автомобилите й да бъдат хибридни, изцяло електрически или с горивни клетки до 2030 г.
Очаква се новият двигател да се появи на пазара още тази есен в хибридния миниван Freed, който се продава в Япония и други азиатски пазари.
В заглавието пише батерии, пък то било магнити за електродвигатели. Нерде Ямбол, нерде стамбул 🙂
В li-ion батериите няма редкоземни елементи. Като преписвате статии поне ги превеждаите правилно…
Не било батерия, ами било магнит. Редакторите изобщо четат ли си заглавиято и статията, преди да публикуват?