Honda разработва нова батерия за хибридни коли без редкоземни елементи

Японският производител на автомобили Honda участва в разработването на първия в света магнит за хибридни и електрически автомобили, който не изисква наличието на редкоземни метали.

Стремежът да се намери алтернатива на редкоземните метали в производството на магнити започна през 2010 г., когато Китай временно забрани износа на редкоземни минерали. По-късно страната наложи квоти за износ. Тъй като Китай е, в общи линии, единственият производител на редкоземни елементи, това постави „на колене“ производители от различни сектори от цял свят.

honda-1277981_960_720

Още преди това да се случи обаче Honda започна работа по идеята да се намали използването на редкоземни материали в своето производство. Двигателят, който фирмата е създала, не е напълно лишен от редкоземни метали. Той използва лекия редкоземен елемент неодим. Но неодимът може да бъде закупен и от други страни, освен Китай.

Автомобилните производители използват неодимовите магнити за електромобилите, защото те имат най-голяма магнитна сила. Търсенето на подобни магнити ще се увеличава през следващите години с нарастването на броя на потребителите, които купуват изцяло електрически и хибридни превозни средства.

Обичайно производителите на магнити добавят тежки редкоземни метали като диспрозий или тербий, за да могат магнитите да издържат на високото топлинно съпротивление, необходимо за работа в двигателя на колата. Но да се разчита на подобни елементи означава нестабилност на цените и несигурност на веригата за доставки.

З да се преодолее затруднението, което произтича от тази зависимост от редкоземните елементи, Honda си партнира с Daido Steel – компания с уникален подход към разработването на неодимови магнити. Тя използва процес, наречен “гореща деформация”. При него се създава кристали с размери, измервани в нанометри. Тази наномертрова кристална структура е много по-малка, отколкото кристалната структура, създадена чрез по-често срещания метод на производство. Наноструктурата позволява на магнитите да постигнат по-висока устойчивост на топлина, без да се изискват тежки редкоземни метали.

Honda е работила заедно с Daido така, че да “прекрои” магнита, за да може той по-добре да пасне на приложението в електромобилния мотор. Компанията е препроектирала и самия мотор, за да може да „настани“ в него новия вид магнит.

Плановете на Honda превиждат две трети от автомобилите й да бъдат хибридни, изцяло електрически или с горивни клетки до 2030 г.

Очаква се новият двигател да се появи на пазара още тази есен в хибридния миниван Freed, който се продава в Япония и други азиатски пазари.

3 коментара

  1. В заглавието пише батерии, пък то било магнити за електродвигатели. Нерде Ямбол, нерде стамбул 🙂

  2. В li-ion батериите няма редкоземни елементи. Като преписвате статии поне ги превеждаите правилно…

  3. Не било батерия, ами било магнит. Редакторите изобщо четат ли си заглавиято и статията, преди да публикуват?

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*