“Големите данни“ могат да намалят вредните емисии на… улиците

Пътната мрежа е важна част от транспортна система на всяка държава, но тя също така допринася и за генерирането на емисии на парникови газове. Нов начин за намаляване на вредните емисии от пътно-транспорните системи бе представен в научна публикация, издадена този месец в списанието „Журнал за чисто производство“ от учени от MIT от групата „Център за устойчив бетон“ (CSHub). Техният метод разчита на „големите данни” за идентифициране на конкретни участъци от пътната настилка, където подобренията биха имали огромно влияние.

Изследователите Аграван Лугалам и Мехди Акбарян заедно с проф. Гранц-Йозеф Улм, директор на CSHub, са изследвали над 8000 километра пътни платна от магистрална система на щата Вирджиния.

road-414462_960_720

“Открихме, че поддържането на едва няколко километра платна може да даде възможност за значително увеличение на производителността заедно с намалено въздействие върху околната среда – върху цялата мрежа”, обяснява Лугалам, водещ автор на публикацията. „Поддържането на едва 1,5 процента от пътната мрежа довежда до намаляване с 10% на емисиите на парникови газове в щата”.

Фазата на използване традиционно се пренебрегва при оценката на жизнения цикъл на настилките, отчасти поради трудността на добиване на данни в реално време и заради липсата на ефективни количествени инструменти. Моделите на CSHub пресъздават взаимодействието между колелата и настилката и позволяват на изследователите да установят взаимодействието им при различните пътни условия, свойствата на настилките, натоварванията от транспортния поток, както и въздействието на климатичните условия.

Изследването е съсредоточено върху два вида взаимодействия автомобили-настилка (ВАН): деформационни ВАН (което се отнася до твърдостта на настилката) и грапавостни ВАН (което се отнася до неравностите на повърхността на пътя) и влиянието им върху повишаването на разхода на гориво на превозните средства. Резултатите показват, че деформационните ВАН имат голям принос за преразхода на гориво при товарните автомобили – поради техните по-високи тегла, а грапавостните ВАН имат влиянеи, което е по-голямо при пътническите превозни средства, главно поради по-високата интензивност на движението.

Използвайки компютърните данни е възможно да се постигне максимална ефективност на ремонтите дейности, така че поправките на пътищата да бъдат възможно най-ползотворни и да намаляват вероятността за завишен разход на гориво. Това би означавало с минимум усилия за поддръжка на пътната мрежа да се постигат възможно най-големи намаления на вредните емисии.

“Хората, които вземат решения, могат да могат да вземат под внимание повече фактори, за да вземат интелигентни решения, които са оптимални както икономически, така и от гледна точка на околната среда“, казва Лугалам.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*