Първият български електромобил изкарвал 240 км с едно зареждане

Първият български електромобил е бил в състояние да измине 240 километра с едно зареждане. Това постижение е регистрирано през 1970 година. Автомобилът се е движел с цинково-въздушна батерия. Акумулаторът, засрамил редица други страни в разработването на електромобили, е създаден в БАН, в Централната лаборатория по електрохимични източници на ток.

ELMO
Електромобилът „ЕЛМО“ – първата му поява в медиите, в сп. „Наука и техника за младежта“

Цинково-въздушната батерия се оказва една от най-успешните от гледна точка на електрическите автомобили в световен мащаб. Други акумулаторни разработки в други страни са или твърде тежки, сили с малка енергозапасяемост.

Първият ни електромобил е бил електрически „Москвич“. Оттам и името му – „ЕЛМО“. „ЕЛМО“ всявал смут по улиците, защото хората виждали обикновен на вид „Москвич“, който се движи равномерно, но не чували шум на двигател. Нормалната за него скорост била 60 км/ч.

За първата поява на „ЕЛМО“ по околовръстното шосена София, разсеяния му шофьор, забравил документите си, и срещата му с КАТ разказва публикация от тогавашното списание „Наука и техника за младежта“. Заслужава си да се прочете тук: www.sandacite.bg.

7 коментара

  1. Дяволе, сега сме в пъти по-зле. Не слушай празнодумците! Тогава не живеехме добре е ясно, но сега сме в пъти по-зле. Имахме работещи заводи и износ. Лош -хубав, но имаше. Сега само внос на пластмасови домати и чушки, вносно ГМО месо и др., но ако взема да ти разправям часове няма да ми стигнат. Сега сме в ЕС и НАТО и сме враг на Русия и живеем в мизерия.

  2. Електромобилът е практически неизползваем при тези параметри особено ако батерията не може да се презарежда. Надали е имало желаещи да го произвеждат – няма кой да го купи.

  3. Успокойте се, батерията не е била презареждаща… 240км но само веднъж. Първата презареждаща батерия на подобна основа е от 1996та

  4. И – КАТО-КАК – ГЕНИЯТ БАН – НЕ Е НАМЕРИЛ ЗАВОД-ПРОИЗВОИТЕЛ И ФИРМА-ДИСТРИБУТОР!?! ВСЕ ИЗПРЕВАРВАМЕ СВЕТА – ПО ДОИСТОРИЧЕСКИ ОТКРИТИЯ. КЪСОГЛЕСТВОТО НА БЪЛГАРИНА Е ПАРТАЙГЕНОЗЕН PRODUCTION. ДА НЕ ГОВОРИМ ЗА ЗАТРИТИТЕ САМОЛЕТОСТРОИТЕЛНИ ФАБРИКИ И РАБОТИЛНИЦИ!?!

  5. По-Дявол. А ти дори не си бил роден по онова време. Така, че ще се наложи да ти обясня, как през 70-те години на миналия век, още нямаше батерии на литиева основа и аналогичните електромобилни прототипи и някои използваеми серийни, като тая „въшка“ https://en.wikipedia.org/wiki/Citicarна капиталистическите територии, си кретаха с оловни акумулатори, които бяха дори още по-тежки от българският прототип.

  6. Много напред…. от километри се вида как се наклинил от тежеста на батерията

  7. Поредното „нещо“ в което сме били напред ,а сега сме никъде.

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*