Последната кола, задвижвана от изкопаеми горива, да се продаде до 2035 г.

Последният автомобил, задвижван с двигател, работещ с изкопаеми горива, следва да бъде продаден около 2035 година, ако искаме да ограничим глобалното затопляне до нива, които да ни опазят от необратимо и катастрофално изменение на климата. Това показа ново проучване, публикувано в четвъртък.

Докладът, изготвен от Climate Action Tracker (CAT) и подкрепен от три европейски изследователски групи, сочи, че е необходима драстична промяна в посока чисти автомобили и намаляване разхода на гориво. Така е, защото транспортният сектор отделя около 14 процента от световните емисии на парникови газове.

exhaust-517799_1280

„Изчислихме, че последната бензинова или дизелова кола в продажба трябва да напусне магазина около 2035 г,“ се казва в доклада на CAT, „ако искаме затоплянето на планетата да се задържи под прага от 1,5 градуса. Според доклада, последните коли с ДВГ трябва да слязат от пътя до 2050 г..

CAT е една от основните групи, която следи действията на правителствата за ограничаване на глобалното затопляне и включва изследователи, които са автори на докладите на ООН за климата.

„Впечатляващо е, че това е толкова скоро – това означава огромна промяна в цялата автомобилна индустрия,“ коментира Никлас Хьоне от Института за новия климат, пред Ройтерс.

Подобно извеждане от употреба на колите с ДВГ е по-рано и от планираното от повечето автомобилни производители. Много от тях вече работят по програми за нисковъглеродни и нулевовъглеродни автомобили. Те обаче ще са доминиращи в портфейлите на компаниите чак през 2050 г.

Поетапното спиране е по-рано от определения от повечето производители на автомобили. Toyota, например, има „предизвикателство нулеви емисии на въглероден диоксид“ за нови превозни средства, при които тя има за цел да намали емисиите от превозните средства от 90 на сто до 2050 г., спрямо нивата от 2010.

Основната алтернатива, разглеждана в проучването, са електрическите автомобили. Обект на внимание са били и тези, работещи с биогорива или водород.

Постигането на по-чист транспортен сектор ще изисква паралелна промяна и в сектора на производството на електроенергия. Така може да се избегне косвеното замърсяване от транспорта – зареждането на електромобилите с електричество, добито от „мръсни“ електроцентрали.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*