Нова технология прави слънчевите панели 70% по-ефективни

Изследователи от Израелския технологичен институт Technion наскоро направиха пробив в развитието на технологии за соларни клетки, който може да увеличи ефективността на съществуващите фотоволтаици с около 70 на сто или повече.

carmel3
Асаф Манор, гл. ас. Кармел Ротшилд и Нимрод Крюгер в лабораторията на университета. Снимка: Technion

Количеството слънчева светлина, която слънчевите клетки могат да преобразуват в използваема енергия, обикновено е ограничено до не повече от 30 процента. Много от съществуващите слънчеви панели реално са далеч дори от това. Екипът на Technion обаче е разработил „нови термодинамични инструменти”, които спомагат за улавянето на енергията, която сега се губи от фотоволтаиците. Конвертирането й в електричество води до повишаване на ефективността на слънчевите до цели 50 процента.

Университетският изследователски екип, базирана в Хайфа, Израел, работи по подобряването на ефективността на слънчевите елементи като средство за увеличаване на ползите от чистите и възобновяеми източници на енергия. В рамките на проекта учените са създали фотолуминисцентен материал, който поглъща радиацията от слънцето и преобразува топлината и светлината от слънцето в една “идеална” радиация. Тя осветява фотоволтаична клетка по начин, който позволява много по-висока ефективност на преобразуването. Измереният нетен резултат е впечатляващ: ефективността на конвенционалните соларни клетки скача до 50 на сто.

“Слънчевата радиация, по пътя си към фотоволтаичните клетки, достига до специален материал, който ние разработихме за тази цел, който се се нагрява от неизползваната част на спектъра”, казва ътстудент Асаф Манор, ръководител на изследването. “В допълнение, слънчевата радиация от оптималния спектър се абсорбира и излъчва отново в изместен към синьото спектър. След това тази радиация се улавя от соларната клетка. По този начин и топлината, и светлината се преобразуват в електрическа енергия”.

Екипът продължава да работи върху своята иновативна разработка, насочена към създаването на търговски продукт в рамките на следващите пет години.

Резултатите от проучването бяха наскоро публикувани в списание Nature Communications.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*