ЕС обмисля намаляване на биогоривата от първо поколение

SONY DSC

Европейската комисия обмисля намаляване наполовина на максималния дял на биогоривата, базирани на хрнителни култури, които се използват в транспорта след 2020 г. Причината е в нарастващите опасения, че този вид биогорива увеличавт,вместо да намаляват въглеродните емисии. За плана съобщи Ройтерс, позовавайки се на предварително видян работен документ.

SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC

Биогоривата намаляват зависимостта от изкопаемите горива, но така нареченото първо поколение биогорива се добиват от селскостопански култури като захарна тръстика или масло от рапица. Това са култури, които иначе биха могли да бъдат използвани за консумация от човека или за фуражи. Оттам идва и критиката, че този вод биогорива водят до непреки промени в земеползването, а оттам и до повече щети за околната среда.

Според предложението на Европейската комисия, делът на течните биогорива в целевия енергиен микс на ЕЗ енергия трябва да падне от 7 на сто през 2021 г. до 3,8% през 2030 г. Едновременно с това комисията предлага увеличаване на нивото на така наречените усъвършенствани биогорива – „второ поколение“, произвеждани от отпадъци от селското или горското стопанство. Очаква се, според източници, близки до ЕК, да се предложи делът на биогоривата от второ поколение да се увеличи от 1,5% през 2021 г. на 5,5% през 2030 г.

„Прогресивно намаляване на биогоривата, базирани на хранителни култури, и тяхното замествана с усъвършенствани биогорива ще реализира потенциала за декарбонизация на транспортния сектор“, казва Комисията в предложението.

Европейските фермери твърдят, че намаляването на целите за биогорива от хранителни култури ще има нежелани ефекти. Те посочват, че сегашните норми за биогорива помагат на земеделските производители да „въртят“ културите, които отглеждат, и да намаляват вноса на фураж за животновъдството.

Европейската асоциация за възобновяем етанол ePURE казва, че предложението на Комисията рискува да навреди на инвестициите в биогорива от второ поколение.

Други пък настояват, че предложението на ЕК е недостатъчно и трябва да бъде още по-амбициозно.

„Биодизелът от чисто растително масло води до около 80% по-високи вредни емисии от изкопаемия дизел, който замества,“ заяви базираната в Брюксел група „Транспорт и околна среда“. Според тях, биодизел трябва да бъде изцяло изведен от употреба много преди 2030 г., предвид неговите разрушителни въздействия върху световния климат и тропическите гори.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*