Проучване: хората имат нереалистични очаквания към автономните коли

Хората имат нереалистични очаквания към бъдещите автономни автомобили, показва ново изследване.

Интересът към разработването на автоматизирани автомобили се увеличава, а с това и общественото и медийно внимание към безпилотните коли. То обаче е фокусирано върху нереалистични очаквания за ползите от това човек да има свободно време в колата, за да работи и се забавлява, вместо да шофира.

driving-918950_960_720

Въпреки че вече има данни, че обществото започва да възприема този идеалистичен портрет на безпилотните коли, нововъзникващата технология може да не е в състояние да отговори на очакванията. Изводът идва от ново проучване, публикувано в Годишник на обществото за изследване на човешкия фактор и ергономиката 2016. Изследването е фокусирано върху това как се променя възприятието на обществото при представянето на един по-реалистичен сценарий за пътуването в безпилотните автомобили.

Според Майкъл Нийс, главен асистент по психология в Колеж Лафайет, „към днешна дата общественият дискурс към възможностите на автоматизация на превозните средства се основава на нереалистични очаквания за ролята на човека като оператор“. Нийс обаче поставя въпроса дали хората биха приели автономните автомобили, ако са по-безопасни от тези, управлявани от човек, но това изисква от тях да постоянен мониторинг на автоматизацията в очакване на редки случаи, когато би се наложила човешка намеса.

Нийс задал този въпрос на 288 души на възраст от 19 до 83 години. Той представил проблема през призмата на личния опит на близък човек или приятел в рамките на първите шест месеца притежаване на на безпилотен автомобил. Участниците отговорили на редица въпроси, предназначени да оценят до каква степен хората възприемат безпилотните автомобили.

Участниците, пред които било представено идеализирано описание на автономните превозни средства, при които автоматизацията изисква малко или никаква човешка намеса, били по-склонни да приемат безпилорните коли от анкетираните, пред които бил представен по-реалистичният сценарий с автомобили, при които има шофьор, който следи работата на автоматизираните системи и от време на време се налага да се намесва.

„Сегашните репортажи демонстрират един наплив да се „изгони“ човекът от системата за управление – цел, която е амбициозна, но вероятно несъстоятелна за момента“, добавя Нийс. „Вместо това е по-вероятно да бъде необходим акцент върху разработването на ефективни модели на сътрудничество и взаимодействие между хората и автоматизираните превозни средства, за да могат да заработят ефективно. Има огромен потенциал в тази технология, която можеда направи пътищата по-безопасни за всички“.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*