Психологическите въздействия и енергийната ефективност определят съвременното „умно“ LED осветление

Системите за интелигентно осветление вече отиват далеч отвъд мерките за намаляване на енергийното потребление и извеждат на преден план комфорта на обитателите – до степен, в която психологията на човешките моментни състояния и настроения става решаваща. Тъсенето на повече работоспособност у служителите, стремежът към уют и спокойна атмосфера в дома и цялостният комфорт определят “интелигентността” на съвременните осветителни системи.

DSC_5729-small-600

„Динамично променящото се осветление в даден офис може да е с “дневна” светлина до обяд, за да мобилизира работещите хора, но но малко преди обедната почивка то може да премине в по-топла тоналност, създавайки отпускащо настроение преди обяда“, обясни Васил Чалъков, собственик и управител на Bronlight – студио, специализирано в проектирането на интериорни системи за осветление на база светодиодни модули и интелигентно управление. По аналогичен начин осветлението в училищата може да се променя динамично. Чрез цветната температура и интензитета то може да спомага за концентрацията на учениците в час, а по време на – да действа отпускащо.

„Стремежът в съвременните осветителни системи е създаването на правилната светлинна среда в дома и офиса,“ казва Васил Чалъков. „В зависимост от конструкцията, насочеността, цветната температура и ред други фактори осветителните тела могат да активират работоспособността, да действат отпускащо, да напрягат. Всичко това се взема под внимание при изгрждането на цялостно, интелигентно осветление във вътрешните пространства“.

Този подход означава, че гъвкавите възможности като димиране (плавно намаляване на интензитета на светлината) или дистанционно включване и изключване вече се съобразяват не само с конкретни моментни желания като например стремежа към повече светлина в по-мрачен ден. Те отразяват дълбоките психологически аспекти на въздействието на светлината като част от обкръжаващата среда. Намесата на професионалните услуги в проектирането на светлината има за задача именно интелигентно да съобразява неосъзнатите, но ключови човешки потребности, нагласи и състояния.

Подобно „умно“ управление от друга страна означава и удължаване на живота на осветителните тела. Това е показател, важен за инвеститорите в бизнес-сгради, търговски центрове и други големи протранства.

Актуалната тенденция при тях е стремежът към интелигентно разчетено зониране и изключване на светлината в зоните без активност. Тук отново се намесва психологията. Дори тъмните пространства не се оставят напълно тъмни, защото пълният мрак стресира хората, които навлизат в неосветена зона. „Особено силно се усеща този фактор при жените в закрит паркинг,“ казва Чалъков. „Отивайки да търсят колата си, те се чувстват крайно некомфортно, ако трябва да тръгнат към зона на пълна тъмнина“. Поради това интелигетните системи за осветление за паркинги, бизнес-сгради и други големи прстранства запазват осветеността на ниво около 10% от максималното. „Топлият“ цвят на светлината допълва ефекта, като действа успокояващо.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*