
Обемът на пространството, което водачите на тежкотоварни камиони виждат директно от своите кабини, има огромно значение за безопасността на всички на пътя. Това показва ново изследване на консултантите от Arup и учените от Университета в Лийдс във Великобритания.
Проучването е възложено от „Транспорт за Лондон“ – транспортния отдел на градската управа на британската столица. Това е част от първия по рода си „Стандарт за директна видимост“ за тежкотоварни превозни средства. Той включва рейтингова система с нула до пет звезди: камионите с най-ниска пряка видимост получават нула звезди, а тези с най-добр видимост – пет звезди.
За първи път в подобно изследване се използва симулация, за да се преценят реакциите на водачите в реална среда. Резултатите показват, че директната видимост от кабината има огромно въздействие за избягването на опасен и потенциално фатале сблъсък.
Проучването е изследвало и ефекта на така нареченото „когнитивно претоварване“ – състоянието, когато информацията от твърде много източници намалява способността на водача да реагира. Резултатите показват, че водачите реагират средно с 0,7 секунди по-бавно в случаите на проверка на т. нар. слепи петна и монитори в сравнение с положението, при което имат директна видимост през прозорците на канюбината. Това забавяне може да доведе до удължаването на пътя с допълнителни 1,5 метра (при движение с ниска скорост), преди водачът да забележи опасно близкия участник в пътното движение – разстояние, достатъчно да причини смърт или сериозно нараняване.
Тежкотоварните камиони често се сочат като виновни за тежки пътни инциденти, особено с пешеходци и колоездачи, в Лондон. Проблемът ескалира с течение на времето и дори стигна дотам, че преди време британски архитекти поискаха строителният сектор да поеме отговорност за загиналите велосипедисти на пътя.
В момента Arup оценява стойността на евентуалното препроректиране на тежкотоварните камиони и ползите, които биха могли да се постигнат от въвеждането на промяната на общоевропейско ниво.
Напиши коментар