Обмислят редизайн на камионите за по-добра безопасността на пешеходци и велосипедисти

Промените, инициирани от лондонската управа, могат да се възприемат на общоевропейско ниво

Обемът на пространството, което водачите на тежкотоварни камиони виждат директно от своите кабини, има огромно значение за безопасността на всички на пътя. Това показва ново изследване на консултантите от Arup и учените от Университета в Лийдс във Великобритания.

Проучването е възложено от „Транспорт за Лондон“ – транспортния отдел на градската управа на британската столица. Това е част от първия по рода си „Стандарт за директна видимост“ за тежкотоварни превозни средства. Той включва рейтингова система с нула до пет звезди: камионите с най-ниска пряка видимост получават нула звезди, а тези с най-добр видимост – пет звезди.

За първи път в подобно изследване се използва симулация, за да се преценят реакциите на водачите в реална среда. Резултатите показват, че директната видимост от кабината има огромно въздействие за избягването на опасен и потенциално фатале сблъсък.

Проучването е изследвало и ефекта на така нареченото „когнитивно претоварване“ – състоянието, когато информацията от твърде много източници намалява способността на водача да реагира. Резултатите показват, че водачите реагират средно с 0,7 секунди по-бавно в случаите на проверка на т. нар. слепи петна и монитори в сравнение с положението, при което имат директна видимост през прозорците на канюбината. Това забавяне може да доведе до удължаването на пътя с допълнителни 1,5 метра (при движение с ниска скорост), преди водачът да забележи опасно близкия участник в пътното движение – разстояние, достатъчно да причини смърт или сериозно нараняване.

Тежкотоварните камиони често се сочат като виновни за тежки пътни инциденти, особено с пешеходци и колоездачи, в Лондон. Проблемът ескалира с течение на времето и дори стигна дотам, че преди време британски архитекти поискаха строителният сектор да поеме отговорност за загиналите велосипедисти на пътя.

В момента Arup оценява стойността на евентуалното препроректиране на тежкотоварните камиони и ползите, които биха могли да се постигнат от въвеждането на промяната на общоевропейско ниво.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*