Електрически коли: сега САЩ и Китай станаха дружки

Производителят на електромобили EnerDel подписа договор с китайския производител на авточасти Wanxiang, по силата на който двете компании ще създадат съвместно предприятие. Заедно двете корпорации ще произвеждат литиево-йонни батерии с надежда да продават на бързорастящия китайски автомобилен пазар, който в момента е най-големият в света.

EnerDel се надява съвместното предприятие да произвежда по 20 000 комплекта батерии годишно. Към края на 2001 г. капацитетът трябва да достигне 40 000 комплекта батерии годишно. В момента предприятието разчита на производството на 20 000 комплекта батерии в завод в Корея и евентуално още по 30 000 комплекта, които ще се произвеждат в собствен завод в Индианополис.

Сделката е най-новото попълнение в цяла серия от споразумения, джойнт-венчъри и всякакви други форми на партньорства в областта на електрическите автомобили между американски и азиатски производители. По-рано тази седмица фирмата CODA обяви, че Lio Energy Systems, джойнт-венчър на Coda и китайската Lishen Power Battery, ще строи завод в Охайо. Производителят на електрически мотоциклети Mission Motors също се обвърза с няколко китайскии партньора. Наскоро и немският авто-производител Daimler се съюзи с Toyota за съвместен проект за производство на горивни клетки за електрически автомобили.

Причината за толкова много партньорства е видна: производителите, които маркетират изцяло електрически автомобили в САЩ и Европа, се надяват да се доберат до китайските производствени инфраструктури, както и до огромната потребителска маса в тези страни. Щатските производители се надяват да съчетаят своето ноу-хау и системи за качество с китайския потенциал за създаването на колосални фабрики с размер на малка държава.