Течният водород може да е най-устойчивото самолетно гориво

Слънчевата енергия не е жизнеспособна алтернатива

Течният водород изглежда като да е реалистичен вариант за решаване на проблема с устойчивостта в бъдещето на въздушния транспорт. До този извод е стигнал един известен изследовател от Университета Лейден.

Транспортът формира около 20% от потреблението на енергия в целия свят. Тази цифра ще се увеличава, според Международната агенция по енергетика. В търсене на устойчиви решения едно ново проучване, публикувано от видния физик Джо Херманс в журнала „MRS Energy and Sustainability“, анализира енергийната ефективност на сегашните видове транспорт – от велосипедиите през автобусите, въздушния транспорт до круизните кораби – и стига до заключението, че течният водород е горивото на бъдещето.

Професор Херманс от известната лаборатория Хойген при Университета Лейден признава, че горивата на петролна основа – такива като бензин, дизел и керосин – ще бъдат трудни за побеждаване, когато става въпрос за това колко енергия съдържат те на база единица обем и тегло, да не говорим за чистото удобство на използването им, за да се стигне от точка А до точка Б.

Изследователят признава, че постигането на устойчив транспорт в ерата след изкопаемите горива ще бъде огромно предизвикателство. Той обаче е установил, че течният водород може да предложи потенциално решение за бъдещето пътуване по въздуха.

“Предвид сериозните ограничения за теглото на горивото в самолетите, течният водород може да бъде жизнеспособна алтернатива в дългосрочен план”, твърди той. “Първо, обработката на течния водород ще се извършва от професионалисти, което намалява проблемите с безопасността, свързани с течния водород, до същото ниво на риск като при работа с керосин. Второ, самият течен водород е много лек…, което е важно предимство за пътуванията със самолет. На трето място, недостатъците на “възвирането“ (поради ниската температура на кипене на течния водород) ще бъдат намалени при пътуване със самолет поради ниската външна температура при големи височини“.

Херманс напълно отрича използването на слънчева енергия за пътуване със самолет, ако няма „революционни промени в концепцията на самолета”.

За автомобилния транспорт Херманс твърди, че течният водород не е жизнеспособна опция поради проблеми с безопасността.

Изследователят смята, че електрическите превозни средства предлагат най-обещаващото решение за движението с автомобил. Въпреки това предизвикателството е да се подобри ефективността на батериите за удължаване на пробега на електромобилите. От съществено значение е и подобряването на суперкондензаторите за по-бързото зареждане на батериите.

Директното шофиране на база слънчева енергия е трудно, смята Херманс, дори и при напълно ясно и слънчево време. За да бъде осъществимо пътуването със семейни автомобили, захранвани от соларна енергия, пътниците ще трябва да жертват съществена част от комфорта си.

Алтернатива обаче има, според Херманс. Най-ефективният начин за намаляване на потреблението на енергия в бъдеще е да се намали нашата мобилност – например да се скъсят разстоянията между работното място и дома. “С други думи, градското планиране ще е важен ключ”, заключава изследователят.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*