ЦЕРБ: ЖП превозът на извънгабаритни товари е 3 пъти по-евтин от автомобилния

...и много по-екологичен, дори при комбиниране с шосеен

Почти 3 пъти по-евтино излиза железопътният превоз на извънгабаритни товари* в сравнение с автомобилния, изчисли Централна енергоремонтна база (ЦЕРБ). Компанията, направила сметката, е и единствена у нас, която извършва превози с вагон-лодка.

ЖП превозът е по-изгоден дори в случаите, когато се налага комбиниране на жп и шосеен транспорт, поясняват от компанията.

Освен по-ниската цена този вид превоз има и други предимства – с железопътната мрежа може да се превозват и по-тежки товари. Транспортът с вагон-лодка е по-екологичен от автомобилния, по-малко се влияе от метеорологичните условия и е с по-нисък риск от инциденти. Единственият съществен недостатък е, че изисква повече време – поради по-ниската скорост на железопътните превозни средства.

Европейската комисия предвижда до 2030 г. 30% от товарите, превозвани на разстояние над 300 км чрез автомобилен транспорт, да се прехвърлят към железопътен или воден транспорт. Този процент трябва да надхвърли 50% до 2050 г. Основната причина за тази разпоредба е, че въглеродните емисии от железопътния транспорт са с 3,5 пъти по-ниски на тон-километър в сравнение с тези от автомобилния транспорт, както и са по-икономически изгодни.

Данни за 2013 г. показват, че относителният дял на железопътния товарен превоз в България е едва 9%.

Вагон-лодката за транспортиране на инвънгабаритни товари по железопътни релси в България превозва трансформатори, електрически машини, масивни съоръжения с тегло до 250 тона. В края на 2016 г. компанията закупи на търг от „Холдинг БДЖ“ ЕАД втора вагон-лодка (8-осна), която ще бъде пусната в движение тази година. Предимството й е, че може да превозва по-високи товари (до 96 т) поради ниската си товарна площадка.

____________________

* – Извънгабаритни са тези ППС или състав от ППС, на които поне един от размерите със или без товар е по-голям от 2,55 м. широчина, 4 м. височина, 18,75 м. дължина, 40 т. маса

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*