ЕС ще изведе от употреба объркващите енергийни етикети A +++

Етикиращата система се оказа успешна за подобряване на енергийната ефективност на електроуредите в Европа

След години на критики ЕС изглежда е готов да изтегли от употреба силно подвеждащата схема от енергийни етикети с плюсове (А+, А++ и А+++) в полза на по-проста и ясна схема с маркировки от А до G.

Първоначално ЕС въведе енергиен рейтинг с маркировки от A до G, за да могат потребителите да се информират за най-енергийно ефективните електрически домашни уреди. С напредъка на технологиите обаче енергийната ефективност се подобри много повече от очакваното. Бяха въведени нови, още по-„високи“ етикети с плюсове след буквата „А“ за перални машини, съдомиялни машини, хладилници и други домашни електроуреди.

Еко-групите твърдят от години, че този подход обърква потребителите. При него машини, които не са от добър енергиен клас, се бележат с етикети като „А” или “А +”, което е силно подвеждащо.

Сега ЕС най-сетне признава тези съображения. Преговарящи от Европейския парламент и Съвета на ЕС са се съгласили, че е нужно преразглеждане на системата за етикетиране за енергийна ефективност – и на съответните нормативни актове. Те смятат, че е нужно да се замени рейтинговата система „от А +++ до G” с нова, „ясна и лесна за използване” система от А до G.

Предложенията включват и планове за нова публична база данни на продуктите. Това ще улесни потребителите при сравняване на енергийната ефективност на домакинските електроуреди.

Новината бе приветствана от Европейската комисия. Това подхранва надеждите за предстоящо тристранно договаряне за осигуряване на необходимите промени.

Европейската комисия заяви, че етикетите за енергийна ефективност са се доказали като успешни. Проучванията показват, че 85 на сто от потребителите гледат етикетите, когато купуват нови електроуреди за дома си. Експертите също така отдават на тази схема и значителните подобрения в енергийната ефективност, тъй като заради сертификацията производителите се стремят да постигнат по-добри параметри на продуктите, които създават.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*