Автономните автомобили: пътят към градовете за хората

Електрическите автомобили ще са щадящи за планетата, а безпилотното шофиране би трябвало да доведе до намаляване на броя на пътнотранспортните произшествия. Това знаем с голяма степен на сигурност. Но какво друго въздействие има многообещаващата автомобилна революция?

Неубедителността на първите стъпки

Без съмнение началото на ерата на новото поколение автомобили изглежда… неубедително. Екологичният ефект от тях все още не може да се усети. При липсата на пазарни и регулаторни стимули за тяхното развитие реалността продължава да бъде доминирана от старите автомобили, горящи изкопаеми горива, бълващи пушек, управлявани от човек. Дори с навлизането на безпилотните возила тепърва ще има ред несгоди, с които ще трябва да се примирим, породени от самата незрялост на технологията. Способността на умния автомобил да преценява всичко онова, което човешкия мозък анализира, ще са скромни и „недодялани“ в началото.

Но така е с всяко начало. Можем да си припомним как първите изчислителни машини тип електронен калкулатор са заемали цели стаи…..

Краят на бензина

По-малко ясно е как точно новата генерация коли ще променят света генерално. Бенедикт Евънс, партньор в компанията за рисков капитал Andreessen Horowitz и известен автор на анализи на технологичните тенденции, казва, че новите коли тотално ще преобразят ежедневието ни.

Електрификацията на автомобилите – премахването на двигателя с вътрешно горене – ща направи въздуха по-чист, да. Отвъд това, казва Евънс, цялата инфраструктура, необходима за колите с горива, ще се стопи. Автосервизите до голяма степен ще изчезнат, защото повечето от тях са съсредоточени върху ремонти на моторите на колите, а тези мотори вече няма да ги има. Можем ли да си представим града без автосервизи с шумни надписи „смяна на масла“ и „ремонт ауспуси“?

Покрай магистралите пък няма да светят бензиностанции с редички с колонки, от които висят маркучи. Това, разбира се, не значи, че няма да има станции за зареждане. Те обаче ще са по-компактни и навярно ще съдържат повече пространство за отдих и забавление, за да могат хората да уплътнят приятно времето, в което колите им се зареждат.

Краят на паркинга

Самоуправляващите се автомобили ще катастрофират много по-рядко от тези, управлявани от хора. Но ползите от една кола, която може сама да се движи, не се ограничават с превозването на хора от точка А до Б. Тя ще може да иде да се паркира сама някъде, където обикновено смята за твърде неудобно за пътника.

Нещо повече: безпилотната кола ще може да прекара времето, в което иначе би стояла паркирана, за по-полезни неща, като например да превозва други хора. В този смисъл колите ще имат много по-висока ефективност! Те ще работят през по-голямата част от времето, вместо да стоят и да чакат.

Това означава, че огромни пространства в сърцата на градовете, които в момента служат за паркинги, ще могат да се използват за други неща.

„Най-голямо влияние [навлизането на безпилотните коли] ще има върху паркирането. Ние няма да се нуждаем вече от това, категорично не и на местата, където то се случва в момента,“ казва Алън Корхаузер, изследовател в областта на автономните превозни средства в университета Принстън. „Това да се чудиш къде да паркираш или губиш време, това ще е само спомен от миналото. Ако отивам на футболен мач, не е нужно колата ми да стои с мен. Ако аз съм в офиса, тя не е необходима там през цялото време. Търговските центрове с огромните подземни паркинги? – и те ще са минало“.

Това, с голяма степен на сигурност, ще повлияе и на пазара на недвижими имоти.

Повече място за хората

Ако прогнозите са верни, може да се окаже, че скоро градовете ни ще имат много повече пространство за хората. По улиците няма да има паркирани автомобили. Големите паркинги в центровете ще останат празни площади. Многоетажните конструкции за автомобили ще заживеят нов живот – посветен на хората.

Тогава тези пространства ще могат да се използват за много по-хубави неща – например за организиране на фестивали и концерти, за изграждане на градини за градско земеделие, за фермерски пазари. Това, по същество, ще допринесе за развитието на местните общности и за възраждането на духа и културата, които някога са „загубени“ заради нашествието на машините.

Един обикновен автомобил днес заема над 100 квадератни метра пространство в града – пространство, обслужващо самото му съществуване, включително паркиране, място за маневриране, сервизна площ и др. Сто квадратни метра – това е едно голямо, по нашите разбирания, жилище, достатъчно за 3-4 човека! По толкова пространство ще „спечели“ човекът с навлизането на новото поколение коли.

Батерия във всеки дом

Трябва да се очакват и мащабни промени в енергийния сектор, най-вече частта, свързана с електричеството, казва Еванс. Системите за зареждане на бъдещите автомобили ще дадат тласък на домашните системи за производство на ток локално – чрез соларни панели, малки ветрогенератори, малки водни турбини и др. Ще са нужни и системи за съхранение на тази енергия, за да може тя да се използва тогава, когато е нужна. Батерии ще са нужни и в комунален мащаб, за да може да се отговори на пиковите натоварвания, които навярно ще са още по-големи.

Смарт-гридът неизбежен

Навярно, за да се балансират електроенергийните мрежи, ще се наложат още по-драстични разлики в цените на електроенергията в зависимост от времето, в което тя се добива. Ценовите схеми ще се обогатят.

Управлвението на тези сложни мрежи, в които пиковите натоварвания ще са още по-големи, а мощностите – доста непредсказуеми, ще развие и усъвършенства дигиталните системи за управление на натоварването. Така наречените смарт-грид, или „интелигентни“ мрежи, са неизбежни. Мощни изчислитлни платформи ще преценяват в реално време къде да се складира енергия, от кои източници да се използва приоритетно, кои консуматори да бъдат изключени или отложени.

Новото лице на градския транспорт

Когато пътуването из града започне да се обслужва от автономни автомобили, това ще доведе до огромни промени в сектора на обществения транспорт. Безпилотните коли ще размият граници между лични автомобили, таксита и градски автобуси. Може да се окаже, че операторите на градски транспортни мрежи ще изоставят големите автобуси и ще започнат да предлагат возене само с малки, компактни безпилотни коли.

Някои от проектите, които вече се лансират в тази посока, предвиждат компантките автономни автомобилчета да се съчленяват в дълги вериги за едновременно движение в участъците, в които пътуват в еднаква посока и еднаква скорост. Така те ще формират гъвкави мини-“влакове“, които по всяко време се прегрупират.

В крайна сметка има всички основания да се очаква, че революцията на автомобилната технология ще направи живота ни по-приятен, по-лесен, по-просторен и по-човешки. Дано.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*