Осло, Лондон и Амстердам са лидерите в развитието на екологичния транспорт

Токио и Сеул също са сред образците за положителна промяна

Осло, Лондон и Амстердам са лидерите в развитието на екологичния транспорт измежду всички големи градове, насочили се към елиминиране на емисиите на парникови газове от транспорта, използвайки нови технологии, които да помогнат за ограничаване на изменението на климата и намаляване на замърсяването на въздуха. Това показа ново проучване, оповестено във вторник. Трите европейски града заедно с Токио и Сеул заемат водещите места в класацията на 35-те града в света с най-голям напредък в еко-транспорта. Тя е изготвена от независимия Център за икономически и бизнес изследвания (CEBR) в Лондон, спонсориран от производителя на смартфон-чипове Qualcomm.

„Осло ще бъде първият в света град с решение за нулево-емисийна транспортна система“, се казва в доклада на CEBR. Той оценява както съществуващите политики, така и плановете за насърчаване на по-екологичен транспорт, обхващайки всичко от електрически автомобили до велосипеди. Метрото, трамваите и автобусите в столицата на Норвегия се захранват до голяма степен от водноелектрическа енергия. Заедно с това Норвегия има най-висок дял на електрическите автомобили в общия автопарк от която и да е нация. Градският съвет в Осло планира и скоро да ограничи достъпа на автомобили до центъра.

Вторият в класацията – Лондон – „не може да изглежда като пример за зелен град за всички жители“, гласи докладът, „но повечето граждани разчитат на обществения транспорт, а не на автомобили, и са сред най-енергийно ефективните градски обитатели в света“. Затова градът не бива да бъде заклеймяван като мръсен. Неговата амбиция е да намали емисиите на парникови газове от транспорта с 60% от нивата от 1990 г. до 2025 г.

Амстердам, който е на трето място, е направил повече от почти всеки друг град за насърчаване на колоезденето и намаляването на емисиите, сочи докладът.

Индексът на CEBR анализира замърсяването на въздуха в градовете като един от общо 20 фактора. Сред останалите са въглеродните емисии на града, нивата на задръстванията, инвестициите в обществена инфраструктура, зелените площи, пунктовете за зареждане на електрически превозни средства, стимулите за екологично пътуване и градските ангажименти за ниски емисии.

Заместник-кметът на Осло Лан Мари Нгуен Берг приветства доклада. „Нашата амбиция е най-късно до 2030 г. да имаме транспортна система с нулеви емисии“, каза тя. Електромобилите, например, съставляват почти 11% от трафика, преминаващ през секциите за тол-такса в Осло през януари. Година по-рано този дял е бил 7% 2016 г. „Най-голямото предизвикателство според мен са камионите и строителството“, каза Берг.

Кайро е на опашката на списъка от 35 града, под Найроби, Мумбай и Истанбул. Това отразява нарастването на населението на тези градове и фокусирането върху прекратяването на бедността, което често означава изгаряне на повече бензин.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*