Бумът на електромобилите ще задуши петролните пазари

Търсенето на петрол и петролни продукти може да достигне своята кулминация много по-рано от предвижданото – и да започне да спада бързо – заради очаквания скорошен бум на електромобилите. Принос за него се очаква да имат Китай и Индия, където милиони хора ще се сдобият с електрически автомобили през следващото десетилетие. Наред с това и в останалата част от света тече бърз преход към новото поколение хибридни и електрически превозни средства. Всичко това заплашва да срине петролната индустрия, предупредиха петролни и автомобилни компании. Те казаха, че рафинериите трябва да се подготвят за бъдеще, в което бензинът – най-големият им източник на приходи – вече няма да е „дойната крава“.

Големият източник на промяната са новите правителствени политики в Индия и Китай. Те са насочени към решително справяне със замърсяването. Поради това в последно време се разработват и въвеждат редица програми за насърчаване на електрическата мобилност, за ускорено въвеждане на електромобилите и за подмяна на автопарка на национално ниво.

В своята „пътна карта“, публикувана през април, Китай заяви, че иска до 2025 г. автомобилите с алтернативно гориво да представляват поне една пета от 35-те милиона продажби на автомобили годишно. Индия има дори по-радикален план. Страната обмисля планове за планове в подкрепа на електрифицирането на всички автомобили в страната до 2032 г.

Не само в Китай и Индия промените текат бързо. Япония и Южна Корея вече продават значителни количества хибридни автомобили. Наред с това увеличаването на горивната ефективност продължава да намалява разхода на бензин при „стандартните“ автомобили.

Електрическите коли са новата реалност, те вече не са някаква ниша, а стават все по-масови, коментира Вилко Старк, вицепрезидент стратегическо и продуктово планиране в Daimler, по време на конференцията „Asia Oil & Gas“ в Куала Лумпур миналата седмица. „Технологията…. се развива много бързо. След 10-15 години… нашият пазар на петролни продукти няма да е същият като сега“, сподели Деууд Насиф, член на борда на директорите в държавната петролна компания на Бахрейн – Bahrain Petroleum Company (BAPCO).

В момента бензинът формира около 45% от производството на рафинериите и е едно от горивата с най-голям марж на печалба. Промените на пазара обаче означават сериозни последици за целия бранш.

Кредитната агенция Moody’s казва, че бързият темп на технологично развитие прави точните прогнози трудни, но че преките финансови ефекти от намаляващото търсене на петрол „биха могли да бъдат значителни до 2020 г“

Промените са толкова съществени, че влиятелната Международна агенция по енергетика (МАЕ) планира да преразгледа своя анализ на тенденциите в на енергийния пазар и търсенето на петрол. Политиките на Китай и Индия „очевидно са най-важни за евентуалния бъдещ пик на търсенето на петролни автомобили“, каза говорител на МАЕ пред Ройтерс. В настоящия сценарий на агенцията, актуализиран за последно през ноември 2016 г., МАЕ очакваше, че търсенето на автомобили, задвижвани пот петрол, ще достигне своя пик през 2040 г. Това обаче явно няма да се случи.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*