Великобритания преоткрива 500 мили вело-магистрали – наследство от 30-те години

Те са скрити от обикновения поглед – едни останки от старо време, когато колоезденето е било не просто модерен, а основен вид транспорт. Стотици километри бетонни пътеки, покрити с гладък розов бетон, са потулени из цяла Великобритания – призрачна колоездачна инфраструктура, която крие историята на алтернативния транспорт и намеква какво би могло да бъде колоезденето. Това, което е особено любопитно, е че всичките близо 500 мили вело-алеи са били построени не през последните няколко десетилетия; те датират от 30-те.

Неочаквана находка

Карлтън Рийд, историк от Нюкасъл, открил тази скрита част от британската колоездачна инфраструктура по време на свое проучване за книгата си за историята на велосипедния транспорт „Bike Boom“. Окзало се, че в страната има огромна система от пътни артерии – изследванията на Рийд показват, че са налице около 500 мили, разпръснати из цяла Великобритания. Структурата им говори за едно отминало време, когато колоезденето е било много по-популярно.

Архивна снимка на велосипедисти по вело-трасе във Великобритания, част от огромна велосипедна инфраструктура, разкрита от историка Карлтън Рейд. Снимка: К Рейд

Чрез проучвания на архиви, търсене из стари карти и усърдно ровене в Google Street View Рийд успял да „изкопае“ тази прелюбопитна част от историята на колоезденето. Някои от алеите буквално са погребани, някои от тях са се разбили с течение на времето, но много от тях все още са годни и се използват активно. Малцина обаче са наясно с размера и мащаба на огромната вело-мрежа, която те съставляват.

Рейд стартирал кампания в Kickstarter, която е на път да достигне 20 000 долара и вече е надминала първоначално заложените цели – за да финансира изследванията си, чиято цел е да открие повече от тези скрити вело-пътеки и да предаде тази информация на градските власти, с надежда да намери начин да възкреси старите пътеки и да свърже тези забравени маршрути със съвременните велосипедни алеи. Във време, когато мнозина искат по-добра инфраструктура за колоездене, Рейд е установил, че страната всъщност вече има „гръбнак“ на такава система.

Англичаните като датчани

През 30-те години във Великобритания е имало правителствена програма за изграждане на мащабна мрежа от вело-алеи, установил Рийд. Тя е била вдъхновена отчасти от статия във вестник „Таймс Лондон“ в началото на 30-те, показваща широка датска велосипедна алея, която отвеждала колоездачите от Амстердам до Хаарлем. Британското министерство на транспорта било заинтригувано и написало писмо до своите датски колеги. Те от своя страна изпратили на лондончани подробни планове от своята вело-мрежа (които все още могат да бъдат намерени в Националния архив на Великобритания).

Вело-трасе в селската част на Великобритания, част от огромна велосипедна инфраструктура, разкрита от историка Карлтън Рейд. Снимка: К Рейд

„Точно сега, когато хората говорят за добрата инфраструктура за колоездене, мнозина казват, че трябва да „станем датчани“ и дори да превъзхождаме датчаните“, казва Рийд. „Всеки предполага, че това (да следваме примера на датчаните – б.р.) е модерно само в последните няколко години. Но ние всъщност сме станали датчани още през 1934 г“.

Правителствената мотивация за такава огромна програма е родена от реалността: през 30-те години велосипедното колоездене е било много по-популярно от шофирането. По това време около 12 милиона британци са пътували ежедневно с велосипеди, докато шофьорите били само 2 милиона.

По онова време длъжностни лица и градски планьори, част от интелигенцията, притежаващи автомобили, според Рейд, искали да се придвижват по-бързо с колите си, затова създаването на отделни пътища за „досадните“ велосипедисти им се видяло като възможност да има повече място за колите и съответно за новозараждащите се магистрали. По думите на Рейд, много от обществените сгради и търговските и промишлените зони осигурявали директни велосипедни трасета за работниците от домовете им до техните работни места.

Карта на велосипедните трасета в Лондон през 1950 г. Снимка: К. Рейд

„От гледна точка на класите това изглежда логично – мениджърите на фабриките ще карат колите си, докато работниците ще карат велосипеди“, казва Рейд. „Това си отлично класово разделение“.

Програмата била мотивирана и от друг фактор – публичното недоволство от жертвите на катасфтрофи между велосипеди и автомобили, които споделяли пътищата. Изследванията на Рийд разкриват поредица писма между министъра на транспорта и неговия главен инженер, изразяваща загриженост за инцидентите, претърпени от велосипедистите.

Преоткриване на старите пътища

След старта на кампанията си в Kickstarter Рийд с изненада установил колко много са старите вело-алеи, построени през 30-те и изоставени, колко мащабна е била мрежата. Преди кампанията той бил открил 280 мили такива пътища. Това го накарало да се съмнява, защото преди това бил открил един правителствен отчет, в който пишело, че „са положени 500 мили“ вело-алеи. По време на кампанията обаче много хора писали писма на Рийд. Пращали му писма с описания и със снимки, даже и със стари карти. От тях той установил, че министърът изглежда е е казвал истината.

Стара велосипедна алея в Дърам, която все още се използва ежедневно. Снимка: К. Рейд

Независимо, че са били изоставени в продължение на десетилетия, старите вело-алеи ясно показват, че са били изградени далновидно, с мисъл за гладко пътуване. Варирайки от 1,8 до 2,7 метра в ширина, тези бетонни пътеки били гладки и имали гранитни бордюри. Всички те са потулени останки от едно друго време в транспортната история, но някои от тях и до днес са в отлична форма и са място за приятно и чудесно колоездене.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*