Велоалея, обградена от дървета, ще преминава по протежение на бул. П. Евтимий

Двупосочна велосипедна алея, обградена от дървета и зеленина, ще преминава по протежение на булевард „Патриарх Евтимий“ в София след ремонта на пътната артерия. За новия облик на булеварда транспортният отдел на Столична община е разработил два варианта – един, при който вело-алеята преминава по средата на булеварда, и друг, при който тя е разположена от едната му страна – но и в двата сценария се предвижда увеличаване на зеленината. Проектите бяха показани за първи път на семинар на тема „Планиране и изграждане на велосипедна инфраструктура на територията на Столична община“, който бе организиран съвместно и с подкрепата на Посолство на Кралство Нидерландия в Република България. Гости на форума бяха д-р Роб Ван дер Бийл, урбанист към GoDutchCycling, и Маурис Лопес Кардозо, консултант по проектиране към „Bike-minded“.

Много нови дървета, разположени по булевард П. Евтимий така, катко са били преди 70-те години на миналия век, предвиждат двата проекта, разказа главният проектант на трасето П. Терзиев. Над 300 дръвчета е имало по онова време по протежение на улицата. Те са били изсечени за една нощ при ремонт на пътната артерия, разказа още Терзиев. „Сега нашето желание е да възстановим това историческо наследство,“ добави той.

Вело-алеята да преминава по средата на булеварда, обградена от дървета и храсти, предвижда първият вариант на проекта:

Ще бъдат засадени около 420 нови дръвчета. Алеята ще е двупосочна, с ширина 2,5 метра. От едната й страна ще има място за паркиране на автомобилите, а oт другата страна ще преминава автомобилният трафик на булеварда, в две ленти. 5-метрови тротоари, по чиито краища ще има редици дървета, ще обграждат булеварда.

Вело-алеята да преминава в лявата част на булеварда предвижда вторият вариант на проекта:

Тротоарите ще са съответно 5 и 6.5 метра, а останалата част ще се поделя между една ивица за паркиране на автомобили и две платна за автомобилно движение. В този случай ще бъдат засадени по-малко дървета, отбеляза Терзиев.

Положително е, че е налице желание да има велосипедна алея, посочиха двамата специалисти от Нидерландия, след като изслушаха представянето. С това обаче позитивните им впечатления се изчерпаха.

Съмнително е доколко подобен проект предствалява част от цялостна, обща велосипедна схема, заяви д-р Роб Ван дер Бийл. Видно е, че липсват качествени връзки, посочи той.

Д-р Роб Ван дер Бийл, урбанист към GoDutchCycling

2,5 метра е крайно недостатъчно за двупосочна велосипедна алея – подобна ширина е в разрез с принципа на безопасността, посочи Маурис Лопес Кардозо. По думите му, добрата практика изисква двупосочните вело-трасета да са с ширина 3,5 метра, за да могат да се разминават велосипедистите спокойно. В краен случай, при остър недостиг на място, може да се направи компромис и да се остави ширина от 3 метра. По-малко от това е просто опасно, посочи той.

Маурис Лопес Кардозо, консултант по проектиране към „Bike-minded“

Велосипедистите са хора, които се придвижват с колело из града, а не МПС с по-малък брой колелета, които да преминават транзитно по булеварда, деликатно посочи д-р Роб Ван дер Бийл, адресирайки начина, по който – според проекта – от велосипедната алея може (или по-скоро не може) да се завива наляво и надясно към обекти встрани от трасето. „Вариантът с велоалея по средата не дава възможност велосипедистите да достигат до различни точки от улицата. Това ще ги направи пешеходци, а по-вероятно – нелегални велосипедисти по тротоара,“ обясни Петя Донева от Сдружение Велоеволюция. Хората с колелета трябва да могат във всяка част от велоалеята спокойно и удобно да се отбият към съседен магазин, кафене или пряка, категоричен бе дер Бийл. По думите му, не е примливо да се изисква от колоездачите да пресичат само на големите кръстовища и след това да се връщат назад.

„Кръстовищата със светофари, предвидени в двата проекта, също са трудни за преминаване – велосипедист за ляв завой трябва да изчака отделен сигнал, но през това време той заема цялата велоалея и друг велосипедист не може да премина направо. Десният завой пак в с отделен сигнал – чака се с пешеходците. Островът за изчакване е широк 1.0м, а пък един велосипед е дълъг 1.8 м. Към кварталните улички, които следва да се превърнат някой ден в зона 30 км/ч, също няма връзки“, добавиха от Сдружение Велоеволюция.

Коментарите на експертите от Нидерландия не се понравиха на ръководителя на екипа, направил чертежите. „Поразително беше, когато Терзиев се обърна към холандските експерти, че е озадачен от реакцията им и че сигурно е, защото не познавали добре града и историята му! Той бил проектирал 40 години за София и познавал всяко паве в града“, коментира Петя Донева по повод острата реакция на българския екип.

Запазването на две ленти за автомобилен трафик и една ивица за паркиране, което по същество не се различава много от сегашния вид на булеварда, е в разрез с идеята за намаляване на трафика в градския център и с концепцията за екологичен град, посочиха пък дрги участници във форума. Ако искаме София да намали замърсяването на въздуха и да се развива като зелен град, както твърди Столична община, в подобни проекти трябва да е заложено намаляването на автомобилния трафик, коментираха представителите на НПО, които участваха в конференцията.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*