Промяната на климата може да пречи на излитането на самолетите

Екстремните топлини през следващите няколко десетилетия ще затруднят спокойното излитане на самолетите. За да се справят с проблема, авиокомпаниите ще трябва да намаляват количеството гориво на борда, товарите и понякога дори пътниците. Това сочи проучване на изследователската лаборатория на Университета „Колумбия“.

Ако сериозните топлинни вълни, свързани с изменението на климата, продължат да зачестяват през следващите години, 10% до 30% от напълно заредените самолети ще бъдат принудени да намалят товара си по време на най-горещите части на деня, казват изследователи от обсерваторията „Ламънт-Дохърти“. Другият вариант ще е самолетите да чакат по-хладните часове на денонощието, за да излетят.

„Нашите резултати показват, че ограниченията за теглото могат да доведат до необичайни разходи за авиокомпаниите – и да повлияят на авиационните дейности по целия свят“, заяви Итън Кофел, водещ автор на изследването и докторант в Университета Колумбия. В резултат на изменението на климата средните глобални температури се очаква да се повишат с до 3 градуса Целзий до края на века.

Изследванията на групата показват, че топлинните вълни ще стават по-чести, а максималните дневни температури по летищата ще се увеличат с 4-8°С до 2080 г. За търговските самолети, особено обслужващите регионални линии с по-малки, по-слаби двигатели, ще е по-трудно да излитат в горещината, тъй като топлият въздух е по-рядък. Това прави реактивните двигатели по-малко ефективни по време на излитане.

Екстремните жеги вече „приземиха“ някои полети. Миналия месец американските авиолинии бяха принудени да анулират или да забавят десетки полети на кратки разстояния в югозападните части на САЩ поради извънредно високите температури.

Един възможен изход от ситуацията е пистите за излитане да се направят по-дълги, смята капитан Били Нолен, старши вицепрезидент на групата Airlines for America. Това ще позволи на самолетите да разчитат на повече време за достигане на оптимална скорост за излитане. Все пак това също означава разходи за летищата и съответно за самолетните превозвачи.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*