По-малко автомобили – това е ключът към справянето с качеството на въздуха

По-малко автомобили, а не само по-екологични коли – това е ключът към по-чистия въздух. Това твърди британският учен проф. Франк Кели пред изданието „Гардиън“. Електрическите автомобили не са решение на кризата с въздуха. Те също произвеждат прахови частици – от триенето на гумите и спирачките, запрашавайки въздуха, което е свързано със сериозни здравословни проблеми.

Наскоро британското правителство заяви, че готви значителни инвестиции в превозни средства с изключително ниски емисии, а от 2040 г. ще забрани продажбите на дизелови и бензинови коли.

Но, според Франк Кели, който е професор по околна среда в Kings College London и председател на Правителствената консултативна комисия по медицинските въздействия на замърсителите на въздуха, тези стъпки няма да са достатъчни. „Нашите градове се нуждаят от по-малко коли, а не само от по-чисти коли“, пише проф. Кели. „Един от проблемите е, че електрическите превозни средства няма да намалят в достатъчна степен праховите частици (PM) – другия токсичен замърсител (освен азотния диоксид), излъчван от автомобилния транспорт“. Това е така, защото праховите частици се генерират не само от двигателите, но и от триенето на гумите, от износването на спирачките и от разрушаването на пътните настилки, добавя професорът.

Според Кралския лекарски колеж, около 29 000 души във Великобритания умират всяка година заради замърсяването на въздуха с фини прахови частици. Това е повече от всички 23 500 преждевременни смъртни случая годишно, дължащи се на азотния диоксид. Частиците са толкова малки, че лесно попадат в кръвообращението. Такива се откриват вече и в човешкия мозък и има опасения, че излагането на ФПЧ може да играе роля в развитието на инвалидизиращи заболявания като болестта на Алцхаймер.

Тезата не проф. Кели е подкрепена от еко-адвокатите ClientEarth, които дадоха бритранското правитеслтво на съд, за да го принудят да разработи стратегия за качеството на въздуха. „Електрическите превозни средства играят роля в борбата със замърсяването на въздуха, но те не са единственото решение“, каза адвокат Анна Хеслоп.

В своята статия проф. Кели подчертава, че населението в Лондон се разраства бързо – което важи и за други големи градове – и затова трябва да има повече и по-добър обществен транспорт, вместо да се оставят хората да разчитат на притежаването на коли и използването им за кратки пътувания. Трябва да има „още толкова активен транспорт под формата на ходене и колоездене,“ и то да е лесно и достъпно.

За щастие отношението към автомобилите се променя бързо, особено у младите, забелязва професорът. Те предпочитат члеснтво в автомобилни клубове и споделянето на коли, вместо да купуват автомобил.

„Оставянето на колата у дома трябва да бъде най-достъпната, най-сигурна и най-удобна опция за лондончани за ежедневния им живот“, смята и кметът на Лондон – Садик Хан. „Това е не само от съществено значение за справяне с претоварването…, но е от решаващо значение за намаляване на токсичното замърсяване на въздуха и подобряване на здравето на всички лондончани“.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*