Немски завод рециклира 90% от строителните отпадъци около Щутгарт

Завод за рециклиране на строителни отпадъци събира отломките от стари, разрушени сгради от района около град Щутгарт в провинцията Баден-Вюртенберг в Южна Германия – за да ги преработи и превърне отново в използваем строителен материал. Рециклираният бетон има здравина и якост, които удовлетворяват немските строителни стандарти, но е значително по-евтин от „новия“. Заедно с него в завода за рециклиране на строителни отпадъци „Фийз“ се произвеждат още близо 40 различни продукта – все от сградни отломки.

Уолтър Фийз наследил бизнеса на родителите си – строителна компания. Като младеж всеки път, когато фирмата поемала нов строеж и разрушавала старата сграда, за да разчисти терена, Фийз се чудел защо отломките се извозват и изхвърлят, вместо да се използват за нещо полезно. Поемайки бизнеса на родителите си, Уолтър решил да се опита да използва част от отломките в новите строежи. Закупил машина за трошене на стария бетон и започнал да го влага в новия, който използва в строежите.  Това значително намалило разходите на фирмата.

С развитието на европейското и немското законодателство относно отпадъците днес в Германия е немислимо строителни отпадъци да се изхвърлят на нелегални депа. Еко-законодателството е криминално – всяко нарушение праща престъпника право в затвора. Регламентираните депа пък струват скъпо на строителните компании. Затова все повече от тях се обръщат към завода на Фийз. Те плащат такса, за да оставят за рециклиране своите отпадъци. В същото време оттук купуват готови строителни продукти. За тези, които едновременно доставят строителен отпадък и купуват продукт, има специални „пакетни“ оферти. За самия Фийз рециклирането се е превърнало вече в основна дейност. След 19 години чакане за разрешителното за строеж на завода днес комплексът работи с пълни обороти и Уолтър Фийз може да се похвали, че на това място се преработват около 90% от строителните отпадъци от региона на Щутгарт.

Над 40 различни продукта се произвеждат в завода „Фийз“. Най-известният е рециклираният бетон. Той дори изглежда много красиво. Пясък, различни фракции дребен чакъл и едър чакъл, посипка за паркови алеи, субстрат за зелени покриви – подобни продукти също се произвеждат тук. Популярни са и особен вид строителни блокчета, подобни на детски конструктор, с които бързо могат да се изграждат бетонни конструкции- например халета. Самите клетки за различните продукти в завода „Фийз“ са направени именно от такива блокчета.

Заводът обслужва територията, която се простира в радиус от 50-60 км. За по-големи разстояния във „Фийз“ смятат, че би било неефективно да се обхващат. Мениджърите черпят вдъхновение и опит от Швейцария, която използва значително повече рециклирани материали в строителството – и доста по-малко нови суровини. „В Швейцария има санкция за местене (превозване) на дълги разстояниа на материалите,“ казва мениджърът от „Фийз“ Франк Хуберт по време на среща с медии от Централна и Източна Европа, организирана от консултантската компания adelphi в рамките на инициатива на Федералното министерство на околната средана Германия.

Въпреки, че дейността изглежда мащабна, всъщност рециклираните материали представляват не повече от 10% от строителните материали, използвани в строителния сектор. Купуват ги предимно строителни и „градинарски“ фирми. Строителите искат да намалят въглеродния отпечатък на проектите си. Често пъти те изтъкват пред клиентите си като свое предимство употребата на рециклирани материали. Склонни са да оставят на показ рециклирания бетон и дори нерядко акцентират на това в своите кампании за публичност. Ландшафтни студиа пък купуват различни цветове посипка за паркови алеи, субстрат от трошена керемида за зелени покриви, дори почвен субстрат.

С влизането си в завода отпадъците се сортират. Някои идват от съборени сгради, други – от премахнати или реконструирани ЖП линии, трети – от изкопи. За всеки вид има сектор в завода:

90% от отломките, които влизат в завода, се превръщат в нов продукт, годен за ползване в строежи, градини, насипи и др. Една десета все пак заминава към други центрове за рециклиране или към сметищата.

Първоначално металните части се изваждат с помощта на мощен магнит. Те не се рециклират във „Фийз“, а се изпращат на фирма, специализирана в рециклирането на метали:

Сетне работници на ръка премахват нежеланите съставки – пластмасови шишета, чашки, парцали и др. Тогава материалът ще е готов за рздробяване:

Челюстите на трошачната машина, която раздробява бетона, са безпощадни:

А бетонът е много…

Разтрошените отломки се сортират по вид и по фракция (големина на късовете). Първо се отсява пясъкът, след това все по-едрите частици. Всичко се сортира и е готово за влагане в нови строежи.

За да е по-ефектвина работата, „Фийз“ прилага подход на „селективно разрушаване“, когато премахва стари сгради. В тпзи процес разбиването се случва така, че различните видове материали да могат лесно да се отделят едни от други и да се сотритат. Така е по-лесна обработката им в завода след това.

Едрите каменни късове често се използват при изграждане на ЖП линии:

Един след друг камионите непрекъснато се товарят с материал от рециклираните отпадъци и потеглят към строежите:

Рециклираният бетон може да изглежда малко по-различно от обичайния, когато в него има дребни цветни късове. В известна степен той наподобява пъстра мозайка. наричат го още R-бетон, което ще рече – екологичен. Изглежда красиво и би могъл да се използва и като естестически акцент, ако повърхността му само се полира:

Тухлите са онова, което придава на бетона симпатичните петна в керемиден цвят:

Натрошените керемиди са ценен продукт. Те се използват за направата на зелени покриви – а зелените покриви са много популярни в Германия. Трошената керемида задържа влагата, поради което е отличен субстрат за зелените покриви и много се търси от фирми за градини и озеленяване.

Дребните камъчета, особено в светли цветове, често се купуват от фирми за градинарство и озеленяване – използват ги за насипване на пътеки и паркови алеи:

Общо 800 000 тона материал се обработват тук всяка година. Везната на входа, с която се измерва теглото на входящите отломки и изходящите стоки, прави средно по 300 мерения на ден.

Останките от пенобетон са най-лошият материал, който попада в завода. Той не става за нищо, казва мениджърът Франк Хуберт, докато ни развежда из купищата чакъл и трошен бетон в завода „Фийз“. Пенобетонът е лек, мек и трошлив – не става нито за влагане в „нов“, рециклиран бетон, нито за насип на ЖП линия, нито за посипка за алея – на практика е неизползваем. В завода за рециклиране никак не се радват, когато сред строителните отломки открият този вид материал, но понякога и това се случва.

Фотоволтаичен масив на покривите на завода осигурява електроенергия, която в повечето случаи е достатъчна, за да задоволява дневните нужди на фабриката. В слънчеви дни има и излишък, който се подава към електро-мрежата – продава се.

Голяма част от рециклирания бетон, който се произвежда от завода „Фийз“, се налива в калъпи и се превръща в сглобяеми бетонни блокове. Те могат да се подреждат един върху друг подобно на детски конструктор. Използват се за направата на промишлени сгради – халета и др. Самите „клетки“ на завода Фийз са обособени чрез такива блокове.

Заводът разполага и със система за миене на строителния отпадък. Това позволява почва, глина, масла и други замърсители да се отмиват и твърдите частици да остават чисти, повишавайки ефективността на работа. Миещата машина е нещо, което прави завода почти уникален в Европа. Г-н Фийз видял подобна машина един-единственпът досега – в завод в Северна Ирландия. Той ведлага поискал да има такава в своя завод. Оказало се, че това не е стандартно оборудване и я произвели „по поръчка“ специално за него. Коствала му 3,4 милиона евро (стойността на целия завод е около 10 млн. евро).

Във „Фийз“ постоянно провеждат представяния и дни на отворени врати, където гости от други страни могат да узнаят повече за технологията на рециклиране. Много често идват архитекти, които се интересуват как могат да вложат рециклирани материали в проектите, които подготвят. Завода често посещават и представители на общините, които обмислят в своето локално законодателство да предвидят стимули за използване на рециклирани строителни материали.

2 коментара

  1. Изключително полезно за обществото бизнес начинание, което би трябвало да е подкрепено от държавата. Оптимист съм и смятам че подобни производства ще се появят скоро и по нашите географски ширини. Защото със сигурност е печелившо. Единствените му разходи на г-н Фийз са заплатите на работниците, текущите консумативи и стойноста на цимента който се влага при отливането на строителните блокчета.

  2. Ако до всяко разумно същество застане поне още едно…

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*