Стандартна натриева батерия може да се окаже по-рентабилна от лития

Търсенето на формулата за най-добрата батерия е от жизненоважно значение, докато светът преминава към възобновяема енергия и екологичен транспорт. Сега екип учени, ръководен от Университета в Станфорд, е проектирал нов акумулторен модул, който – според тях – може да предложи по-евтина алтернатива на литиевите батерии. Базиран е на натрий. Макар че това далеч не е първата натриева батерия в света, проектът на Станфорд има едно вжно предимство: струва с 80% по-малко от литиево-йонната алтернатива, а може да съхранява същото количество енергия.

Понастоящем литиево-йонните батерии са най-популярни, но според учените Станфорд, натриево-йонните батерии могат да ги конкурират по отношение на цената на съхранение. Изследователите казват, че литият струва около 15 000 долара на тон – за добиване и рафиниране – докато „широкото наличе на натриев електроден материал“, какъвто те са използвали в новата си батерия, струва 150 долара на тон. Разликата е значителна. Тя е важна, тъй като материалът съставлява около четвърт от цената на батерията.

„Нищо не може да надмине литиево-йонните батерии откъм производителност. Ала литият е толкова рядък и скъп, че трябва да разработваме високоефективни, но евтини батерии на базата на по-изобилни елементи – като натрия,“ обясни инженерът-химик от Станфорд Женан Бао.

Натриевият електрод е съставен от положително зареден йон, натрий и отрицателно зареден йон: мио-инозитол. Мио-инозитолът се добива от оризови трици или от течността, която остава като страничен продукт при процеса на смилането на царевица. Натрият също се среща в изобилие в естествена среда.

Макар че изследователите смятат, че са показали как натриевите батерии могат да бъдат икономически ефективни повече в сравнение с литиево-йонните батерии, те ще се стремят да продължат да работят върху подобрявнето на дизайна. Оптимизирали са цикъла на зареждане и катода, а инженерът Ий Куи казва, че допълнителното оптимизиране на фосфорния анод може да усъвършенства батерията още повече.

Списанието Nature Energy наскоро публикува проучването онлайн. Изданието уточни, че инженерите от Станфордския университет разработват този проект съвместно с изследователи от лабораторията SLAC National Accelerator Laboratory в САЩ.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*