Дори с ток от мръсни централи, електромобилите са по-чисти от дизелите

Електрическите автомобили са далеч по-екологични от дизеловите и бензиновите си алтернативи през целия си живот, дори и когато се захранват с „мръсно“ електричество, генерирано от най-вредните изкопаеми горива. Това сочи нов доклад, публикуван от университета „VUB“ в Брюксел.

Докладът, изготвен от името на кампанията „Транспорт и околна среда“ (T&E), отчита емисиите от производството на електрическо превозно средство и неговата батерия, както и потреблението на енергия през целия му живот. Анализът показва, че дори когато една електрическа мрежа е доминирана от мръсни източници на енергия, все пак е по-екологично да се кара електрическа кола, а не дизелова или бензинова. В Полша, например, където 90% от електроенергията се генерира от въглища, електрическият автомобил отделя 25% по-малко СО2 през целия си живот в сравнение с дизеловия си събрат.

С нарастването на дела на възобновяемата енергия сравнението между електрическите автомобили и превозните средства с двигатели с вътрешно горене ще става все по-благоприятно в полза на е-колите. В Швеция, например, където електроенергията се добива от възобновяеми енергийни източници и ядрена енергия, електрическите автомобили отделят с 85% по-малко въглероден диоксид през живота си, отколкото дизелите.

„Днес едно електрическо превозно средство, задвижвано от полска електроенергия – най-мръсната в ЕС – пак има по-малко вредно въздействие върху климата, отколкото нов дизелов автомобил“, обясни Йоан Ле Пети, експерт по е-мобилност в T&E. „Предвид бързата декарбонизация на енергийния микс на ЕС, електрическите превозни средства ще излъчват средно половината от емисиите на CO2 на дизелов автомобил до 2030 г., като се имат предвид и производствените емисии“.

Електромобилите в момента съставляват само 1,7% от новите автомобили, продавани в Европа, но тази цифра се очаква да нарасне бързо през следващите години. Междувременно Европейската комисия обмисля включването на квота за продажби на нулевоемисийни превозни средства в евро-законодатеслтвото.

5 коментара

  1. От дизелите да, в момента най-екологичния начин на превоз е на метан, след това пропан-бутан

  2. „Швеция, например, където електроенергията се добива от възобновяеми енергийни източници и ядрена енергия, електрическите автомобили отделят с 85% по-малко въглероден диоксид през живота си, отколкото дизелите.“

    Това „през живота си“ освен зареждането, включва и производството на батерията и самия електромобил.

    Затова дори при 100% зареждане от нулево емисионни източници като в Швеция, все пак остават едни 15%.

  3. много скоро и батерийте ще станат безвредни , ама без да се чете не става

  4. При електромобилите са батериите, при нормалните автомобили са консумативи като масла и др. необходими за работата на двигателя.
    Но, бъдещето явно е в зелените технологии, енергии и мислене и няма как да тръгнем назад, щом всички около нас се движат напред, освен …. ако не искаме стадото да ни погребе под „копитата си“ . 🙂

  5. Защо се гледа само колко въглероден двуокис отделят, ами токсичните химикали в батериите не замърсяват ли околната среда?

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*