
Един нов квартал в Щутгарт ще използва подземен леден буфер, за да отоплява жилищата през зимата. Заедно с това в него ще бъде изпробвана нова концепция за градска мобилност, която предвижда обслужване на жителите със споделени електрически коли.
Новият квартал „Розенщайн“ в Щутгарт вече има 127 готови жилища, разпределени в ниски жилищни сгради с по 5 етажа. Една пета от тях са социални жилища. С течение на времето, с дострояването на квартала, броят на апартаментите трябва да достигне 500, предвижда проектът.
Кварталът има всичко, което съвременното разбиране за устойчивия градски живот предполага: соларни покриви, енергийно ефективни домове, изобилно озеленяване, вътрешни пространства без автомобили…
Леден басейн за топли домове
Всички жилищни сгради в „Розенщайн“ имат соларни покриви – покрити с фотоволтаични панели и термални соларни колектори. Електроенергията от фотоволтаиците се съхранява в акумулаторен масив. Част от нея се използва за обслужване на общите части на блоковете: осветлението, задвижващите механизми на асансьорите, датчиците.
Кварталът има три бързи зарядни станции за електромобили и фотоволтаичната система осигурява електроенергия за тях. Това всъщност е първата и най-важна задача на соларните панели. Така електромобилите, обслужващи жителите на „Розенщайн“, могат да се зареждат за около половин час.
Излишъкът от електричество, когато има такъв, се подава към електропреносната мрежа – продава се.
В земята под блоковете обаче има необикновено енергийно съоръжение. Това е огромен басейн с вода, която зимно време се превръща в лед. Така нареченият „леден буфер“ представлява резервоар с 800 хиляди литра вода. С помощта на термопомпа топлината от водата се отнема, за да се прати в домовете. Това е тяхното зимно отопление. Във всеки от апартаментите има серпентина, вградена в пода, която затопля цялото жилище с енергията, получена от подземния басейн чрез термопомпата.

В началото на отоплителния сезон температурата на водата в подземния резервоар е около 16 градуса. С извличането на топлината температурата на течността постепенно намалява. Когато водата достигне температура около 0 градуса, тя започва да кристализира – превръща се в лед. „При процеса на кристализацията се отделя ударна доза топлинна енергия и ние я използваме за отопление на домовете“, казва арх. Кристоф Велц от Siedlungswerk GmbH – строителната компания, която изгражда комплекса „Розенщайн“. Замръзващата вода се използва дотогава, докогато басейнът достигне температура от около -5 градуса.
Обемът на басейна е предвиден да може да отоплява комплекса през по-голямата част от зимата без нужда от допълнително подгряване. Той е висок 9 метра, широк 6 метра и дълъг 17 метра. Скрит е под зелената повърхност на тревната площ на квартала.

С настъпването на пролетта обаче термалните слънчеви колектори, разположени по покривите на сградите, започват да подгряват водата от ледения буфер. Те я затоплят постоянно през цялото лято. Така за следващия отоплителен сезон басейнът отново е достигнал около 16 градуса и е готов да топли всички жилища.


За да се гарантира, че при непредвидени обстоятелства домовете няма да останат на студено, системата с ледения буфер е резервирана с газов когенератор. Той обаче се използва само при нужда.


Интелигентна мобилност
При започването на проектирането на квартала преди няколко годии строителната компания е потърсена от градската управа, която иска да се изпробва нова концепция за градска мобилност. По това време все още е в сила регулацията, която задължава строителите да осигуряват по едно паркомясто за всяко жилище от сградите (вече не е актуална в Германия). За да отговорят на изискванията на градската управа, създателите на комплекса предвиждат няколко зарядни станции за електромобили в подземните гаражи, но решават да отидат по-далеч от това. Те планират и открита площадка на нивото на улицата, на която монтират три бързи зарядни станции за електромобили. Е-мобилността става съществена и видима част от концепцията на новия кварта.
Идеята им е да осигурят споделени електромобили за жителите на квартала. Това е най-екологичната и най-ефективна форма на автомобилен транспорт – хем колите са електрически и не замърсяват, хем се използват през по-голямата част от времето, от много хора. Това решение обаче поставя въпроса кой ще обгрижва колите – все пак жител на „Розенщайн“, който би пожелал да използва такава кола, ще иска тя да е чиста, в изправност, поддържана.
Тъй като поддръжката на споделени коли е крайно нетипична за строителна фирма, компанията се обръща към партньор – местен оператор на споделени електромобили. В Щутгарт има няколко такива оператора. Постигнатата договореност прави възможно всички обитатели на „Розенщайн“ да могат да ползват електромобил по всяко време, без да притежават собствен такъв, и когато човек потегля от дома си, електрическата кола ще го чака на площадката с трите зарядни станции – чиста, блестяща, заредена „догоре“.
Напиши коментар