Учените разединени за ефекта от етикетите за енергийна ефективност на домове

Повечето купувачи не обръщат внимание на сертификатите за енергийна ефективност, когато купуват нов дом. Това е заключението на екип от изследователи от Норвежкия университет за наука и технологии (NTNU), които са извършили задълбочен анализ как въпросните етикети оказват влияние върху цените на имотите.

„Енергийното етикетиране има нулев ефект върху цената. Схемата изглежда не постигна целта си“, казва проф. Олаф Олаусен от Бизнес-школата при NTNU.

Норвежката система за енергийно етикетиране на домове и жилища бе въведена през 2010 г. Един от аргументите за системата беше, че добрият рейтинг за енергийна ефективност би бил предимство и за продавача, и за купувача. Енергийните характеристики на домовете се оценяват от по скала от A до G, подобно на електроуредите. Това е своеобразен съвет за купувачите, за да са предварително наясно колко енергия изисква даден дом. С енергийно ефективните жилища могат да се спестят много пари с течение на времето, а това би било мотив човек да плати повече за дадена къща.

Но повечето купувачи изобщо не се вълнуват от това, смятат учените от NTNU.

По този въпрос има и други изследвания, които показват, че от енергийното етикиране на къщите има полза. „Открихме, че някои европейски проучвания, особено датски, показват, че енергийното етикетиране е довело до значителна разлика в цените,“ казва Олаусен. Това може да се дължи на различната нагласа на потребителите, или пък да е резултат от неправилна методика на изследване. Според Олаусен, датските изследвания имат слабости. „Те показват въздействието след въвеждане на енергийното етикетиране, но не и преди това, и се основават само на данни от една година“.

В Норвегия обаче факторите, които карат купувачите да платят повече за нов дом, са различни от енергийната ефективност. Това може да е свързано с по-красивите изгледи, цялостното усещане за повече лукс в дома или други особености.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*