Метрото крие неподозирани опасности за здравето

Пътуването в метро крие неочаквани опасности за здравето на хората – най-вече тези, които пътуват редовно с подземните железници. Проблемът се дължи на отделянето на голямо количество фини метални частици от релсовия път и спирачките на метрото. Това са установили изследователите от Инженерната школа Витерби при USC след едно специално изследване на различни видове обществен транспорт в Лос Анджелис. Техните изводи бяха публикувани в „Изследвания на аерозолите и качеството на въздуха“ на 29 ноември 2017 г.

Според скорошен доклад, публикуван в „Ланцет“, замърсяването на въздуха е един от най-големите убийци на нашето време. През 2015 г. замърсеният въздух е отговорен за приблизително 6,5 милиона смъртни случая в световен мащаб. Фините прахови часици се считат за една от най-токсичните форми на замърсяване на въздуха. Поради малкия си размер фините прахови частици с диаметър, по-малък от 2,5 микрометра (фокусът на това изследване), могат да проникнат дълбоко в белите дробове и да навлязат в кръвообращението, което води до опасни последици – инфаркти, инсулти и др.

Учените от USC направили замервания по шест популярни маршрута в Лос Анджелис. Това включва магистралите I-110 и I-710, „червената“ и „златната“ линия на метрото, както и две наземни трасета – булевардите Уилшир и Сънсет. Изборът е определен от това, че магистрала 710 е транспортен коридор, по който минават множество дизелови камиони, 110 е магистрала без комерсиални превозни средства, а двата булеварда и метро-линиите са трасета на интензивен обществен транспорт.

Оказва се, че въздухът в затворените подземни коридори на градските железници е изпълнен с прахови частици и то не какви да е, а от т. нар. „преходни метали“ – например хексавалентен хром. Това е резултат от триенето на железопътните релси и движещите се по тях колелета на вгоните. Принос има и липсата на вентилация в подземните пространства. „Преходните метали“ се считат за канцерогенни вещества.

Летящият във въздуха хексавалентен хром е бил открит от учените вътре в самите вагони на влакчетата. Проблемът е налице въпреки задължението влаковете да се движат със затворени прозорци и работещи механични вентилационни системи. Концентрациите в подземната „червена“ линия са били над десет пъти над пределно допустимото от 1 частица на милион, определена от СЗО като приемлива.

Учените се опасяват, че подземните железници и на други места по света имат същия проблем. За хората, които прекарват повече време в метрото – особено тези, които работя там – това може да иозначава значителен здравен риск. Нещо повече: изследователите подчертават, че проучваният от тях опит е „най-щадящият вариант за пътниците“, тъй като вагоните на „червената“ линия на метрото се движат със затворени прозорци и действащи механични вентилационни системи, което предпазва от по-високи концентрации. Другаде обаче, където подобно правило не се спазва стриктно, концептрацията може да е дори по-голяма.

Изчисленията са направени на база остоянно излагане по един час на ден, пет дена в седмицата, 50 седмици в годината, при 30 години експлоатация на трасетата.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*