„Чуваемостта“ на хибридите и електромобилите изправена срещу шумовото замърсяване

Техниките за звуково сигнализиране на тихите хибридни и електрически превозни средства могат да се окажат изправени срещу борбата с шумовото замърсяване в градовете. Нужни са нови, различни начини за обозначаване на движението на ултра-тихите коли от ново поколение, призоваха учени.

Европа, както и по-голямата част от света, видимо е на път към ново поколение транспортни системи, домиирани от хибридни или чисто електрически пътни превозни средства. Но тези превозни средства с ниски емисии са изключително тихи. Това е проблем за пешеходците, особено за тези с увреден слух. Поради това Европейският вече говори за задължение този вид автомобили да бъдат оборудвани с акустични системи за предупреждение. Това обаче допринася за увеличение на шума по пътищата в цяла Европа.

Шумът е често срещан проблем в гъсто населените региони. Превозните средства, железопътните линии и летищата допринасят за увеличаването на шумовото замърсяване, което може да има много негтивни въздействия върху здравето на хората и върху икономиката.

„Само в Германия около 4000 души умират всяка година от сърдечни атаки, предизвикани от шума – това е повече от убитите при пътнотранспортни произшествия“, казва Рене Вейнанди, ръководител на отдела „Намаляване на шума в транспорта“ в германската Агенция по околната среда. Той отвори тази тема по време на редовната среща на на Акустично общество на Америка , която се провежда от 4 до 8 декември в Ню Орлиънс, Луизиана. „Дали наистина е мъдро решение да се увеличи „видимостта“ на електрическите превозни средства в трафика, като се генерира още повече шумово замърсяване?“

Вейнанди е силно разтревожен от перспективата Европейският съюз да наложи регламенти, изискващи да се оборудват електрическите превозни средства с високоговорители, които непрекъснато излъчват звук по време на работата им при ниска скорост.

Правилата за оборудване на електрическите превозни средства с акустични системи за предупреждение „вече са включени в законите както в САЩ, така и в Европа – без адекватно научно доказателство за тяхната ефективност или адекватно отчитане на техните негативни странични ефекти“, казва ученият. Ктегоричен е, че „не са търсени или изследвани систематично други, по-малко вредни алтернативи“. Той е непреклонен, че трябва да има по-добри алтернативи от синтетичния шум.

Съгласно директивата на Европейския съюз UNECE R138 превозно средство, оборудвано с акустична система за предупреждение за присъствието на автомобил „не трябва да излъчва общо звуково ниво над 75 dB (A) при движение в посока напред“. Шумът, който аудиосистемата за алармиране излъчва, е „синтетичен, увеличаващ се звук, който се очаква да бъде подобен на стартирането на двигател с вътрешно горене“, пояснява Вейнанди.

Той и колегите му се стремят да направят трафика възможно най-тих, като разглеждат всички релевантни елементи от пътищата и магистралите до превозните средства, оперативните процедури и мерките по пътя на разпространението на звука.

„Работим, за да променим нагласата на широката общественост: докато шумът може да е просто неудобство в някои ситуации, той действа като мощна отрова за околната среда за други – и трябва да се третира като отрова“, казва специалистът. „Шумът върши своята вредна работа постоянно – често без съзнателното възприемане на хората, които са изложени на шум“.

Групата се е заела да проучва развитието на неакустични подходи и ще ги оценява по параметри като опазване на околната среда, пътна безопасност, приложимост и ползваемост. „Нашата цел е научно да оценим акустичните системи за алармиране за наличието на превозни средства, както и да разработим неакустична алтернатива“.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*