Автономни снегорини чистят норвежко летище

Поддържането на летищата чисти от снега през зимата е изненадващо скъпа работа, предназначена да сведе до минимум закъсненията на полетите, които са още по-скъпи. За да стане по-ефективен процесът, шведската технологична компания Semcon е разработила Yeti – автономен снегорин, който е първата машина, чистеща снега от едно от действащите норвежки летища – Фагернс в Лейрин, на 200 километра северно от Осло. Там всъщност работи бригада от няколко такива снегорина – заедно, в екип.

Снегът може да принуди едно летище много бързо да бъде затворено. Чистенето на пистите е критично важно за безопасността на полетите и за целта се поддържат и големи машини, и дежурни екипи, които са готови всеки миг да тръгнат да почистват. При прогноза за валеж снегорините се поддържат топли, за да са в постоянна готовност.

Всеки снегорин Yeti е с дължина 20 метра и ширина 5,5 м. Заедно, като екип снегорините могат да изчистят площ с размера на 670 футболни игрища за един час.

Най-същественото е, че снегорините са способни да работят синхронизирано, като бригада. Те тръгват заедно, движейки се в линия, която е диагонална спрямо посоката на пистата на самолетите – в редица на косо. Така първият изгребва снега встрани и го струпва пред втория, вторият минава и изгребва снега настрани пред третия, третият – пред четвъртия и т.н. Заедно те оставят асфалта след себе си чист, а снегът – струпан встрани от полосата. Именно тази отлична координация е нещо уникално за автономните машини.

„Ние сме проектирали система за контрол, която създава цифрови модели за автономно снегопочистване на летищата“, казва Джон Емил Халдън, ръководител на проекта в Semcon. „Системата може да изтегли тези модели и да следи голям брой снегорини, които се движат синхронизирано с помощта на RTK GPS, точна форма на измерване на местоположението, и комуникира с тях чрез 4G модеми“.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*