Швеция отваря първото електрическо шосе, което зарежда движещи се електромобили

Първият електрифициран път, който е способен да зарежда електрически превозни средства, когато те се движат по него, вече е отворен – край Стокхолм в Швеция.

Пътят свързва летището в Стокхолм „Арланда“ с близкия логистичен център. Това е отсечка с дължина само два километра, но е е значителна крачка напред в шведския стратегически план за развитието на енергетиката и борбата с изменението на климата. Страната цели да стане независима от изкопаемите горива до 2030 г. – задача, която ще изисква 70% намаляване на емисиите от транспортния сектор.

Ако бъдат разширени, електрическите пътища и магистрали на Швеция ще направят удобно зареждането на електрически автомобили в движение. Това ще улесни прехода на страната от традиционните превозни средства с двигатели с вътрешно горене към екологичния транспорт.

Системата работи чрез прехвърляне на електричество от инсталираната наземна релса към превозното средство над нея чрез гъвкаво рамо, което се прикрепя към зареждащото се превозно средство. „На повърхността няма електричество“, обясни пред Guardian Ханс Сал, главен изпълнителен директор на eRoadArlanda. „Има две ленти, точно като контакта в стената. Пет или шест сантиметра по-надолу е мястото, където е електричеството. Но ако наводним пътя със солена вода, ние открихме, че нивото на електричество на повърхността е само един волт. Тоест – можеш да ходиш по него бос“.

В момента специалният път струва по 1 милион евро за изграждането на един километър електрифицирано трасе, но това е 50 пъти по-малко от разходите за инсталиране на еквивалентно разстояние надземна контактна мрежа за трамвайна линия.

В момента Швеция поддържа около половин милион километра пътища, от които 20 000 са магистрали. „Ако електрифицираме 20 000 километра магистрали, това определено ще бъде достатъчно,“ казва Сайл. „Разстоянието между две автомагистрали никога не е повече от 45 километра, а електрическите автомобили вече могат да пропътуват това разстояние, без да се налага да се презареждат“. Някои смятат, че ще бъде достатъчно да електрифицират 5000 километра от местните пътища.

Изображения: Erik Mårtensson/eRoadArlanda

1 коментар

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*