
Членовете на Международната морска организация на ООН (ММО) постигнаха историческо споразумение за намаляване наполовина на емисиите на CO2 от корабоплаването в срок до 2050 г. Договорът бележи повратна точка за глобалния сектор на корабоплаването. До момента той беше единственият от големите индустрии, който нямаше план за опазване на климата.
Товарните кораби са от решаващо значение за днешната глобална икономика. Те транспортират около 90% от международно търгуваните стоки. В същото време обаче бълват много вредни вещества в атмосферата. В периода между 2007 и 2012 г. глобалното корабоплаване е отделяло по около 1 млрд. тона CO2 годишно, според Международната морска организация. Това се равнява на 3,1% от световните емисии на CO2 всяка година.
Морският регулатор прогнозира, че ако сегашният начин на работа в корабоплаването остане непроменен, емисиите, свързани с този сектор, могат да се увеличат с 250% до 2050 г., тъй като световната търговия продължава да расте.
“Спазването на тази цел означава, че през 2030-те новопострояваните презокеански плавателни съдове ще трябва да работят с нулевовъглеродна, възобновяема енергия,” анализира Лондонският университетски колеж по повод споразумението. “Корабите, които транспортират над 80% от световната търговия, дотогава трябва да станат свободни от изкопаеми горива”.
Съгласно договора, 173 държави ще положат усилия за намаляване на емисиите на CO2, като отчитат основната цел на Парижкото споразумение за климата. То има за цел да ограничи увеличението на средната глобална температура под два градуса Целзий.
“Решението за намаляване наполовина на парниковите газове от международния морски транспорт до 2050 г. е основен, крайъгълен камък в борбата с изменението на климата,” коментира Патрисия Еспиноза от Секретариата на ООН по изменението на климата. “Това ще ускори неизбежната декарбонизация на глобалното корабоплаване, от което всички ние се нуждаем, за да постигнем целите на Парижкия договор”.
Стратегията ще бъде ревизирана през 2023 г., за да бъде преразгледана в светлината на новите достижения на науката и технологиите.
Напиши коментар