Разработиха манганово-водородна батерия за съхранение на еко-енергия

Вей Чен, съавтор на проучването, държи прототип на батерията, базирана на вода и манганов сулфат. Снимка: Джинвей Су

Изследователски екип от Университета в Станфорд разработи прототип на нова, манганова-водородна батерия за съхранение на електроенергия, произведена от големи вятърни и слънчеви електроцентрали. Батерията е на водна основа. С височина 7,7 см., прототипната батерия е способна да генерира 20 миливатчаса.

Въпреки скромните й възможности за момента, учените смятат, че устройството им може да бъде мащабирано до промишлени размери и по този начин ще може да „се зарежда и презарежда до 10 000 пъти”. Разработката на изследователите бе публикувана в научното списание “Nature”.

“Това, което направихме, е да да хвърлим специална сол във вода, да потопим електрод и да създадем обратима химична реакция, която съхранява електроните под формата на водороден газ”, каза координаторът на изследването Ий Ци.

Учените са използвали за целта „индустриална” сол, традиционно използвана за производството на сухи клетъчни батерии, торове, хартия и други продукти. По този начин са създали обратим електронен обмен между вода и манганов сулфат. “Електроните, които текат, реагират с мангановия сулфат, разтворен във водата, за да останат частици от манганов диоксид, прилепнали към електродите”, обясни изследователският екип. Получените в резултат на това излишъци на електрони се изхвърлят под формата на водороден газ. По този начин може да се съхранява енергия за бъдеща употреба.

Като следваща стъпка в разработката си учените свързали източника на енергия с изчерпаното устройство, за да се уверят, че батерията може да бъде заредена. Частиците манганов диоксид се прилепили към електрода за свързване с вода, възстановявайки манганово-сулфатната сол.

Понастоящем изследователският екип работи по разработването на по-евтин процес за комбиниране на мангановия сулфат и водата. Разбира се, тази нова технология се нуждае от по-нататъшно развитие, за да се докаже, че е икономически жизнеспособна. Идентифицирахме катализатори, които биха могли да ни доведат до целта – да слезем под 100 долара за киловатчас”, каза съавторът на изследването Вей Чен.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*