Предлагат кабинкова въжена линия за сърцето на Амстердам

Жителите и посетителите на Амстердам може би скоро ще могат да видят града от нови висоти. Холандската архитектурна практика UNStudio представи планове за градски кабинков лифт на име IJbaan – въжена линия, която да свързва Амстердам-Запад и Амстердам-Север. Кабинковият лифт ще е късичък – по-малко от километър и половина. Но той ще може лесно да се разширява в бъдеще.

Кабинкова линия IJBaan е предложена от фондация Ijbaan – гражданско движение на местно равнище, първоначално започнато през 2015 г.. Сега, подкрепяна от община Амстердам, инициативата има за цел „да създаде нова връзка през залива на IJ до 750-та годишнина от на Амстердам през 2025 г.“ Въжената линия ще се задвижва от електрически машини и ще създаде нови транспортни центрове и дестинации.

Проектирана като нова забележителност на града, кабелната система ще се състои от две станции – NDSM Marina на север и Minervahaven на юг. Ще има три поддържащи пилона с различна височина. Вдъхновени от индустриалното минало на града, стройните скулптурни кули няма да се виждат от прословутия канален пръстен на Амстердам, за да се спазват ограниченията за височина според изискванята на ЮНЕСКО за обекти на Световното наследство. Едно пътуване с въжената линия ще трае около 4,6 минути. Във всяка кабина ще могат да се настанят от 32 до 37 пътника, а велосипедните кабини ще могат да превозват по четири до шест велосипеда.

„Лифтът е изключително устойчива система за обществен транспорт“, казва основателят на UNStudio и главен архитект – Бен ван Беркел. „Това е много бърз и зелен начин на пътуване, който е привлекателен за велосипедисти, пътуващи, студенти, жители и посетители. В Амстердам виждаме нарастваща нужда от връзки през IJ,… Градът нараства бързо и подобен „въздушен мост“ допринася за развитието на целия регион. Транспортът по въздух също така облекчава нарастващия натиск върху трафика по съществуващата транспортна мрежа. Освен, че е ефективно, обещава да бъде и забавно. „Хората ще видят и ще преживеят своя град по съвсем нов начин“.

Графики: UNStudio

3 коментара

  1. Трамваите могат да превозват около 30 000 пътници на час в посока при минимален интервал около минута до минута и половина, напълно обособено трасе и дълги вагони или състави – има такива с дължина до 56 метра. Лифт дори с 35 човека на кабина не може да превози и една трета от потенциала на напълно обособения скоростен трамвай. Изграждането не е много по-евтино. Трамваите могат да достигнат максимална скорост около 90km/h и средна над 50 при по-големи разстояния между спирките 800-1000 метра, дори при такова около 500 метра пак може да се постигне средна скорост поне около 40km/h, непосилна за лифт.

  2. Не съм съгласен че скоростта е малка. В повечето големи градове средната скорост на придвижване и с автомобили даже е по ниска от 20км/ч. Освен това лифта има множество кабини и този е с по 35 човека на кабина. Трамваите могат ли да се движат толкова на често и да превозват толкова пътници?

  3. Лифтът е негоден за градски транспорт – максималната скорост е под 20km/h, пропускателната способност е ниска. Естакаден скоростен трамвай с близка цена може да осигури поне тройно по-висока скорост и много по-голяма пропускателна способност.

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*