Ще станат ли водородните коли масови в Европа?

Нова европейска инициатива ще пусне в употреба автомобили с горивни клетки в три европейски столици под формата на таксита, полицейски автомобили и коли под наем. Този ход би трябвало да ускори тяхната комерсиализация и да помогне за реализирането на нулевоемисиен транспорт.

Ролята на електрическите превозни средства с горивни клетки (ЕПСГК) в прехода към чиста, нисковъглеродна енергийна система все повече се признава в световен мащаб. Въпреки това масовото им разпространение е все още далеч напред във времето. Това не е изненадващо, защото високите разходи, проблемите с ефективността и ограниченият брой станции за зареждане с водород оставят неразрешен въпроса за приложимостта и практичността на този вид коли, тяхното производство и употребата им в широк мащаб.

Проектът ZEFER, финансиран от ЕС, се занимава именно с това предизвикателство. Той предвижда въвеждането на 180 водородни коли в Брюксел, Лондон и Париж. Според прессъобщение на уебсайта на проекта, редовното им използване на ежедневна база ще доведе до увеличаване на търсенето на водород от всяко превозно средство, което е приблизително четири пъти по-голямо в сравнение с търсенето от обикновените частни коли. Това би трябвало дададе тласък на ранните мрежи от водородни зарядни станции. В резултат, би трябвало да се подобрят икономическите показатели на работата на станциите – и ще се подобри и усвояването на водородните коли.

Партньорите по проекта се надяват, че повечето от превозните средства с водородни клетки ще бъдат пуснати на улицата до края на 2018 г. ZEFER прогнозира, че водородните коли ще покриват много голяма част от териториите на трите града.  За Париж и Брюксел прогнозите за пробега са за над 90 000 км годишно, а за Лондон – 40 000 км. Централизирана система ще събира данни за превозните средства и техните пътувания. На тази база тя трябва да направи и анализ на бизнес-аспектите и техническото представяне на внедряванията.

Съхраняван в превозните средства в резервоар, подобно на бензин или дизел, водородът се използва за електрохимичен процес на преобразуване на енергията чрез реакция с кислород в горивните клетки. При този процес се генерира електричество. То захранва електрическия мотор за задвижване на самата кола. Подобен електрохимичен процес се използва за производство на електроенергия от батерии. Но докато батерията губи зарядния си капацитет с течение на времето, горивната клетка може да продължи да работи, докато има водород и кислород, които й се подават.

Друго предимство на автомобилите, задвижвани с водород, е, че те имат дълъг пробег – над 480 километра. Някои от моделите на пазара могат да изминават даже по 800 километра или повече – с един резервоар. Те също така се зареждат по-бързо от традиционните батерии – времето за зареждане е обикновено 3 минути. Превръщането на водородния газ в електричество произвежда само вода и топлина като страничен продукт. Ако водородът се генерира от възобновяеми източници, то водородните коли биха могли да осигурят възможност за транспорт с нулеви емисии.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*