Ролева видеоигра провокира действия относно климата у играчи от целия свят

Ролевите видеоигри успешно могат да провокират действия относно опазването на климата у хора от целия свят, показва ново проучване, публикувано миналата седмица в списание PLoS One. То изследва ефектите от „Световната климатична симулация“ – ролева игра, симулираща преговорите за климата на ООН. Анализът на пвоедението на играчите е установил, че 81% от участниците показват „повишено желание за борба с изменението на климата въпреки политическите си убеждения“. Способността на играта да преодолее различията в политическия спектър и да ангажира дори онези, които са по-малко загрижени за опазването на климата, е основен критерий за извеждането на околната среда сред водещите приоритети в националните и международната политики.

Изследователската група е проучила убежденията на виртуалните участници относно изменението на климата, емоционалните реакции спрямо последиците от глобалното затопляне и намерението на хората да подобрят човешкото поведение, свързано с промени в климата. Общо 2 000 участници – от осем различни страни, четири континента и различни възрастови групи, от средношколци до изпълнителни директори – са били избрани за анализа. Той заключава, че участниците проявяват „по-голямо усещане за спешност“, както и повече надежда за справяне с изменението на климата, наред с желание да разберат повече за науката за климата и въздействието на изменението на климата.

„Това чувство на неотложност, а не знанието, е от ключово значение за мотивация за действие“, каза Жюлиет Рууни Варга, водещ изследовател на Иинициатива за климатичните промени при Университета в Масачузетс. „Големият въпрос при комуникацията в областта на изменението на климата е: как можем да изградим знанията и емоциите, които водят до информирано действие без наличието на реален опит – който, в случая с изменението на климата, ще дойде твърде късно?“

Има три ключояви „съставки“ на готовността на хората да реагират на проблема, смята съавторът на проучването Андрю Джоунс. Това са „информацията, основаваща се на сериозна наука, опитът, който помага на хората да почувстват по свой начин (влиянието на изменението на климата) и социалните взаимоотношения, произтичащи от разговорите с връстници“.

„Изследванията сочат, че да показваш на хората резултати от изследвания – не работи“, казва Джон Стърман, съавтор на изследването и професор в Университета по мениджмънт при MIT. „Световната климатична симулация“ работи, защото дава възможност на хората да изразяват собствените си възгледи, да изследват собствените си предложения и по този начин да научат сами какви биха били вероятните въздействия“. Първите иртуални преговори на играчите обикновено бележат отстъпление, когато хората видят бъдещите резултати за своето здраве, просперитет и благосъстояние. Следващите кръгове на преговори „обикновено са много по-агресивни в постигането на намаляване на емисиите“, казват изследователите – след като играчите видят как изменението на климата оказва влияние върху собствения им живот.

Играта вече се използва като официален ресурс за редица училища във Франция, Германия и Южна Корея. Социалните взаимодействия, насърчавани от „Световната климатична симулация“, се оказват ценен ресурс за мотивирането на глобално движение за опазване на климата.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*