Нидерландия ще тества жизнеспособността на соларните пътища

COLAS - Wattway - route solaire @ Magny-Les-Hameaux (78) - © Joachim Bertrand / COLAS

Въпреки че фотоволтаичните пътища все още се считат за икономически неизгодни, холандската агенция за управление на водите Rijkswaterstaat обяви, че ще проучи потенциала на страната за въвеждането на соларните настилни заради липсата на достатъчно повърхности за разгръщане на фотоволтаични системи в страната.

Откакто в Холандия започна бързото развитие на мегаваови наземни соларни системи, благодарение на програмата SDE + за мащабни възобновяеми енергийни източници, върви и дискусията за ограничените ресурси на страната по отношение на наличната земя. Все още се говори, че соларните масиви се конкурират за земи със селското стопанство. Статистиките в страната показват, че подобно притеснение е неоснователно: според научни изследвания, проведени от Центъра за изследване на енергията в Нидерландия, дори ако Нидерландия постигне амбициозната си цел за разполагане на 16 GW PV до 2050 г., само около 0,50% от селскостопанските земи ще бъдат заети от този род системи.

Все пак притесненията относно наличните земи остава. Затова холандската агенция за управление на водите Rijkswaterstaat, част от холандското министерство на инфраструктурата и околната среда, реши да провери осъществимостта и жизнеспособността на соларните пътища като алтернатива на изграждането на големи слънчеви паркове. „Намирането на място за генериране на слънчева енергия изисква изобретателност“, каза агенцията.

Rijkswaterstaat ще направи първоначалните тестове по второстепенните пътища (N-wegen). Големите магистрали не се считат за подходящи за такива проекти поради високия шум, причинен от скоростта на превозните средства. Друг фактор е дренирането на дъждовната вода по многолентовите пътища, което е неблагоприятно за фотоволтаичните модули, обясни агенцията.

Първите тестове се очаква да са в партньорство – с датската служба за инфраструктурни строителни услуги, BAM Infra и френския специалист по соларни пътища Wattway.

„Ако пилотните проекти се окажат успешни, тогава сходни слънчеви пътища могат да бъдат разгърнати в голям мащаб в рамките на 5 до 10 години“, заяви агенцията.

Rijkswaterstaat започна да търси алтернативни повърхности за разполагане на слънчеви модули през март 2017 г. Тогава агенцията обяви план за изграждане на соларни системи върху водни повърхности и други земи под неин контрол. По-късно, през октомври, тя разкри и план за инсталиране на шумови бариери с интегрирани двулицеви соларни модули.

Соларните пътища не са непозната концепция за Нидерландия. Велосипедна алея край Амстердам бе оборудвана със слънчеви панели още през 2016 г, демонстрирайки потенциала на технологията.

Достъпността и икономическата жизнеспособност на слънчевите пътища обаче все още остава спорна.

Първите изпитания по света показват и други проблеми. В Китай 1 километър соларна магистрала край Дзинан, столицата на североизточната провинция Шандонг, понастоящем е покрита с тънки филмови модули. През януари обаче операторът на магистралата Qilu Transportation Development Group разкри, че някои от фотоволтаичните модули са били откраднати или най-малкото повредени от крадци.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*