Споделените коли в Европа ще достигнат 7,5 милиона до 2035 г.

Услугите за споделяне на автомобили стават все по-популярни в градовете по света и, според нов доклад, този “новозараждащ” се пазар е готов за бързо по-нататъшно разрастване. Холандският банков гигант ING публикува свой анализ, озаглавен “Споделянето на автомобили – отключено”. Той предвижда, че общият автопарк от споделени автомобили в Европа ще нарасне до 7,5 милиона коли в периода до 2035 г. Докладът сочи още, че нарастването на търсенето на споделени автомобили може да доведе до “върхов момент”, при който броят на личните автомобили по пътищата ще намалее.

Все повече компании инвестират в разработването на разнообразие от различни услуги за споделяне на коли – от автомобилни клубове и бизнес модели за наемане до предлагани автономни автопаркове и услуги “на поискване”. ING твърди, че появата на интелигентни платформи и нови технологии ще спомогне за “отключването” на търсенето на такива услуги.

Докладът се основава на проучване сред около 13 000 души в 13 европейски държави. В тях 30 на сто от европейците с шофьорска книжка проявяват интерес към услугите за споделени автомобили, а над 60 на сто са готови да споделят колата си срещу заплащане.

Резултатите обаче показват, че интересът към споделянето на автомобили варира значително между страните. Например повече от половината от хората в Турция заявявят, че вече участват в схема за споделяне на автомобили или са се заинтересували от участие в такава схема през следващата година – в сравнение с 38% в Италия, 20% в Обединеното кралство и само 13% в Белгия.

Докладът потвърждава, че този нов, бързоразвиващ се пазар си има и бариери, които трябва да се преодолеят.

“Въпреки че пазарът за споделяне на автомобили се разраства, той все още е нишов в сравнение с притежаването на автомобили – само 0,1% от европейския автомобилен парк се споделя понастоящем”, пише в документа. “45% от респондентите в международното проучване на ING посочват, че има нужда от подобрение в областта на потребителското преживяване (лекота на използване, удобство и надеждност на услугата), а 20% казват, че разходите са основната бариера за навлизането на този род споделяне”.

Друг интересен извод от доклада е, че пробегът, който всеки шофьор „навърта“ дневно, също има значение. Сравненията показват, че споделянето на коли е ценово ефективно решение за водачите, които карат малък брой километри.

Така или иначе над една трета от респондентите не смятат да използват споделени автомобили изобщо, било то сега или за в бъдеще, сочи още докладът.

Приородозащитниците отдавна твърдят, че споделянето на автомобили може да доведе до редица ползи за околната среда, да намали задръстванията и замърсяването на въздуха, да ограничи търсенето на ресурси от автомобилната индустрия и да ускори навлизането на превозни средства с нулеви емисии.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*