Дания готви климатични етикети за храните

Еко-етикети, разясняващи въздействието върху климата, за всички храни – това е най-новата стъпка на Дания в посока опазване на климата. Производителите на храни и супермаркетите трябва да оценяват въздействието върху природата от своите продукти и да помогнат на пазаруващите да вземат информирани решения, твърди Мортен Хьойер, директор на Датския съвет по земеделие и храни.

Според съобщения на CNN, съветът също вижда тази мярка като възможност да „насърчи най-добрите практики, когато става дума за смекчаване на последиците от селското стопанство върху изменението на климата“.

Дания е работила с експерти на Европейския съюз в продължение на десет години, за да разработи „етикет за въздействието върху климата“ за храните. Сега обаче, след като Международната експертна група по изменението на климата публикува своя доклад, според който следващите 12 години са критични за запазване на затоплянето под 1,5°С, датското правителство включи етикетирането на храните в своя 38-точков план за по-зелено бъдеще.

„Ние искаме потребителите да имат инструмент, чрез който – когато стоят в супермаркета – да могат да преценят какв въздействие върху климата има продуктът, [който купуват]“, заяви министърът на климата Кристиан Лилехолт.

Джоузеф Поуър е земеделски изследовател в Университета в Оксфорд, който вярва, че етикетите за климата върху храните в магазините са нещо умно, което трябва да стане задължително. В статия за „Гардиън“ той сравнява мярката с етикетите за енергийна ефективност на електроуредите. Би било смислено да се прави същото и за храната, като се има предвид, че производствената система „застрашава 10 000 вида с изчезване, излъчва около 30% от парниковите газове и предизвиква 80% от замърсяването с азот и фосфор“.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*