
Бамбук и естествени строителни материали са използвани за създаването на една малка художествена галерия в Катучаба – селска общност недалеч от Сао Пауло, Бразилия. Простираща се на скромната площ от 118 квадратни метра, галерията е поръчана от собственика на Фасенда Катучаба – идиличен хотел в стил „фермерски дом“, който включва и органична ферма. В синхрон с екологичните практики на Фасенда Катучаба художествената галерия е изградена главно от бамбук и повторно използвани огнеупорни тухли.
Артк-галерията е нещо повече от образец за устойчива архитектура. Фасенда Катучаба е създадена като проект в полза на местната общност. Със съдействието на архитектите инициативата е създала кооперативна общност за екологично строителство, осигурени са възможности за обучение и развитие на работни места за местните жители. Резултатът е налице: именно кооперацията е построила цялата тази структура от бамбук. Местните работници от фермата Фасенда Катучаба пък са подготвили „трена“ за тази инициатива след извършването изкопните работи, изливането на основата и полагането на тухлите.
Дизайнът на художествената галерия черпи вдъхновение от различните архитектурни стилове на двете съседни сгради: колониалната португалска къща Фасенда Катучаба и Оча – местно комунално пространство, построено от амазонското индианско племе. В резултат на това галерията има бели стени в „колониално“ португалски стил и сини врати, а интериорът е белязан от тесни проходи и двор, типични за амазонското индианско племе. Фонтанът, монтиран във вътрешния двор, се свързва с реката и допълва връзката на сградата с природата.
„Галерията е изцяло базирана на златното сечение – ширината и височината на различните части съответстват на правилата, определени от гръцките и римските архитекти като Витрувий”, обяснява главният архитект Свен Мутон от CRU! architects. „Тя е предназначена да бъде скромна конструкция, която да пасва на колониалния стил на околността, но също така прави връзка с местното племе. Португалско лице с индийско сърце“.
Изложбите се показват в това пространство, наподобяващо пътека с арки, което прави рференция към манастирския дух, защото – според архитектите – изкуството може да се смята за свещено.
Фотография: Нелсън Кон за CRU! architects
Напиши коментар