Нови колесни модули могат да направят електромобилите по-евтини

Превозните средства могат да се произвеждат при по-ниски разходи и да са по-достъпни, като се използва нов вид колесн модул, разработен от изследователи от Университета на Ватерло. Устройството комбинира колело и електрически двигател със спирачка, окачване, управление и система за контрол в един модул. Той е проектиран така, че може да бъде закрепен към всяка рамка на превозно средство.

Подобен колесен модул би отървал производителите от нуждата да правят огромни инвестиции за разработване на подобни компоненти “от нулата”. Това ще позволи икономичното производство на специализирани превозни средства дори в малки количества.

“Идеята е да има модуларност и възможност за „plug-and-play”, казва Амир Кхаджепур, преподавател по механотехника и мехатроника във Ватерлоо. “Нашите колела в известен смисъл са пълноценно превозно средство само с едно колело. Липсва само шаси“.

Автомобилните изследователи са приложили тази концепция за първи път при електрически двуместни градски автомобили, които обещават да облекчат задръстванията и да намалят замърсяването в големите градове. Засега обаче този вид возила съставляват само малка част от продажбите поради високите си цени и опасенията относно безопасността.

Ако влязат в масово производство, тези колесни модули ще намалят значително производствените разходи за електромобилите. Същевременно те ще осигурят пространство за пътниците в тези превозни средства.

За да се подобри стабилността на високите, тесни коли, изследователите са проектирали и прототипирали устройствата, които тежат около 40 килограма и имат около 25 конски сили всяко, така че да има възможност за „активно разклащане” на колелата или накланяне.

“Компаниите ще могат да произвеждат по-малки коли, които са и по-достъпни“, казва Кхаджепур. “В момента не е така – трябва да платите повече, за да се сдобиете с по-компактна кола“.

Следващата стъпка за екипа е мащабирането на колелото за използване в големи товарни и комерсиални превозни средства. Това би позволило по-рентабилно производство на специализирани превозни средства в малки количества, с персонализирани функции – например такива за минното дело, за горски и спасителни операции. “Това е проблем на икономията от мащаба“, каза Кхаджепур. “Колелетата ще ни позволят, без огромни разходи за разработка, да правим превозни средства, които са специфични за всяко различно приложение, за всяка функция – за да можем да се концентрираме само върху дизайна на тялото и потребителския интерфейс.“

Снимка: Университет на Ватерло

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*