
Държавите, разположени по река Дунав, искат да увеличат речния товарен транспорт по втората най-дълга река на стария континент, без да злоупотребяват и ощетяват нейната екосистема, която е уникална за целия свят.

„Днес корабните товари по река Дунав са много ограничени, докато всъщност потенциалът е огромен,“ заяви Карла Пейс, европейският координатор за вътрешните водни пътища, по време на конференция, посветена на стратегията на ЕС за река Дунав. Конференцията се проведе в Мамая, Румъния. Ако товарният транспорт по Дунав се увеличи, това може да спомогне за стимулиране на икономиките в Източна и Централна Европа, добави Пейс. „Само 10 процента от това, което може да бъде транспортирано по река Дунав, в момента се доставят именно по този начин; това е нищо в сравнение с транспорта по река Рейн,“ каза Ерхард Бусек, председател на Института за Дунавския регион и Централна Европа във Виена.
Според най-новите налични данни, 50 милиона тона товари са били транспортирани по река Дунав през 2007 г., посочи Маркус Симонер, старши експерт в организацията Via Donau, предаде АФП. За сравнение, повече от 300 милиона тона стоки се транспортират по река Рейн всяка година.
„Все пак трябва да подчертаем, че по Рейн един тон се превозва средно на разстояние от 300 километра, докато по Дунав един тон изминава 800 км, което е по-важно по отношение на околната среда и въглеродни емисии,“ каза Симонер.
Експертите, които се събраха на конференцията за стратегията на ЕС за река Дунав, подчертаха, че увеличаването на речните превози може да спомогне за разрешаването на транспортните проблеми, които тормозят икономиките в Източна и Централна Европа. Това ще бъде по-екологичен начин за превоз в сравнение с автомобилния транспорт.
Река Дунав тръгва от Германия, след което минава през Австрия, Словакия, Унгария, Хърватия, Сърбия, България, Румъния, Молдова и Украйна преди да се влее в Черно море. Но за да се заговори за бум на речния транспорт по Дунава, първо неговите плавателност трябва да се подобри, заяви европейският комисар по регионална политика Йоханес Хан. В момента „традиционният плавателен съд по Дунава се характеризира със степен на утилизация, която варива между 60 процента до 30 процента, ако нивото на водата е много ниско“, обясни Симонер. За сравнение, по река Рейн степента на утилизация на корабите е 80 на сто, което я прави по-привлекателно предложение за икономически оператори на кораби.
Налице са някои тесни места, които затрудняват речния транспорт по Дунава. Такива са налице при Австрия, Словакия, както и между България и Румъния. С прокопаването и изграждането на канали се очаква да бъдат намерени решения такива проблеми.
Екологичните групи обаче предупреждават, че има потенциална опасност от много вредно въздействие при реализацията на някои от тези инфраструктурни проекти. „През последните 150 години много е злоупотребявано с река Дунав. Диги, язовири и изкопни дейности за изправяне на големи отсечки от „Синята река“ са оказали своето негативно въздействие“, подчертават от еко-организацията WWF. Според тях над 80 процента от влажните гори и зони около река Дунав са безвъзвратно унищожени и загубени.
Реката е дом на есетровите риби Белуга, а нейната делта е включена в световното културно наследство на ООН от ЮНЕСКО. „Развитието на транспорта по реката може да е нещо добро, но грижите за околната среда трябва да бъдат включени във всеки проект,“ заяви Ориета Улеа, ръководител на програмата за Дунав и сладководните басейни при WWF. „Дунав не трябва да става само един транспортен коридор, но следва и да се вземе под внимание биологичното разнообразие и намаляването на зоните с риск от наводняване,“ добави тя.
В Кълъраш между Румъния и България се разгръща един проект за подобряване на плаваемостта чрез блокиране на едно странично разклонение на река Дунав, което може да окаже лошо влияние върху миграцията на есетрови риби, поясни още Улеа. Според нея е необходимо сериозно изследване на въздействието от проекта, както и конкретни данни за миграцията на есетровите риби, преди проектът може да продължи.
Стратегията на ЕС за река Дунав трябва да бъде приета през следващата година.
Напиши коментар