
Градската управа на Лос Анджелис се е обърнала към младата производствена компания Technisoil с искане да започне изграждане на „пластмасови пътища“ в града. Пластмасата – проклятие за околната среда – отскоро се разглежда като ценен ресурс за изграждането на пътни настилки. Заместването на асфалта с полимерните материали би могло да реши два проблема наведнъж – да намали количеството на пластмасите, които отиват на сметището, и да осигури икономии на разходи при пътното строителство.
Тъй като пластмасата се разгражда бавно, а бокллуците са много, този материал се е пшревърнаш в значителна опасност за околната среда и за човека. Тя пува из океаните, торви морските животни, но – според най-нови проучвания – трови и човешкото здраве.
В същото време поддържането на пътищата е скъпо.
Справяйки се с и с двата проблема, Лос Анджелис и Technisoil съвместно ще изпробват използването на рециклирана пластмаса в пътните настилки в града.
Иновативният метод ще бъде тестван на ъгъла на West First Street и North Grand Avenue. Първо пластмасовите отпадъци ще бъдатраздробени на пелети. След това тези пелети ще бъдат разтопени във вид течен материал, подобен на битум. Битумът е свързващото вещество в асфалта. Новият пластмасов битум ще бъде смесен с другите материали, за да се създаде нов вид „пластмасов асфалт“.
Какви са предимствата на тези пластмасови настилки? Първо, те са по-евтина алтернатива в сравнение с битума и съответно традиционния асфалт. Тъй като асфалтът, смесен с пластмаса, намалява количеството на петролните продукти в асфалта, тези пътища изискват по-малко време за построяване, което ги прави по-изгодни от финансова гледна точка. Наред с това тези пътища имат по-нисък въглероден отпечатък, тъй като преработената пластмаса произвежда по-малко емисии. Пластмасови пътища се очаква и да са по-издръжливи, да имат по-дълъг живот и да са седем пъти по-здрави от обикновения асфалт, което води до по-малка нужда от поддръжка на пътя.
Природозащитниците все пак имат своите опасения. Те се боят, че пластмасата ще изпуска вредни вещества във водните пътища. Дали е така – предстои да се разбере. От Technisoil твърдят, че са извършили тестове, които доказват противното.
Ако процедурата се окаже успешна, това ще бъде модел, който могат да прилагат и други градове.
Ако всичко в статията е вярно, е странно, че досега никой не се е сетил за това.