Мега-склад за хранителни стоки генерира само 0,029% хранителни отпадъци

Хранителните отпадъци са един от най-сложните за решаване екологични и социални проблеми на нашето време. Според последни данни, 14% от храната отива на боклука, преди да достигне магазина; отделно от това самите магазини изхвърлят много хранителни продукти – било то заради изтекли срокове на годност, или заради подвещащо етикиране. Един мега-склад за хранителни стоки във Великобритания обаче не изхвърля почти нищо: Ocado. По площ той е голям колкото 3 футболни игрища, но има автоматизирана система за управление, която прогнозира търсенето с такава прецизност, че почти нищо не остава да стои в склада и да се разваля.

Ocado твърди, че нейните складове във Великобритания са едни от най-автоматизираните в света. Задачата на компанията е със сигурност огромно предизвикателство в много отношения: повечето от всичките 48 000 линии стоки, които магазинът продава, са нетрайни. Много от тях трябва да са охладени или замразени. Някои, като сушито, трябва да бъдат изработени в същия ден, в който ще пристигнат в склада.

Усмихнат млад мъж с очила и черна гланелка
Джеймс Матюс, главен изпълнителен директор на Ocado Technology: „Това, което изхвърляме, възлиза на 0,029% от стоката ни“.

Всеки от складовете на Ocado е силно автоматизиран и до голяма степен роботизиран. Той е разграфен като гигантска мрежа с размера на футболно игрище, разделен на квадрати с размер на перална машина. Под всеки квадрат има вертикална колона от няколко сандъка с хранителни стоки, един върху друг. На повърхността, отгоре, има 1000 робота.
Роботите се движат наоколо, преминавайки на сантиметри един от друг, със скорост до 14,5 км/ч. Поръчките се предават чрез специално проектирана 4G мрежа. Чрез нея се инструктират роботите да вземат щайгите и да ги изпращат до крайчеца на разграфената подова повърхност, където събирачи вземат стоките. Роботите работят като рояк: ако продуктът, който е нужен, е четири каси надолу в колоната, няколко робота идват веднага и раздигат купчината, докато се стигне до най-долния – с желаната стока.
Все повече се върви и към заместване на „събирачите“. На тяхно място е ред да дойдат роботи, които вземат стоките от склада и ги „изписват“, като ги поставят в кошниците за клиентите. Остава доставката – последният етап, при който човек с превозно средство отнася поръчката до нейния получател. Този последен етап, на теория, може да се обслужва от дронове или автономни превозни средства, но Ocado не бърза да го роботизира. Все още хората, поръчали стока, очакват пред тях да се изправи човек, да ги поздрави с „добър ден“, да им подаде стоката с усмивка – това взаимодействие най-трудно ще бъде заменено от машини, смята Алекс Харви, ръководител на поделението за роботика и автономни системи в Ocado Technology.
Ocado Technology е дъщерно дружство на Ocado, което се занимава само с това – автоматизирането на складовете. Софтуерът, който са създали, е потърсен и от други големи търговски вериги, затова чрез дъщерната фирма вече се предлага като отделен продукт. Всяка новост в него обаче първо се тества в складовете на Ocado.
В София (да, столицата на България) се пише именно този софтуер, който управлява роботите в складовете на голямата фирма. Дивизята у нас има 103 служители. Очаква се броят им да се удвои в рамките на година – година и половина.
Един важен елемент от „умната платформа“ за складово управление е изкуственият разум. Компанията е развила алгоритъм за прогнозиране на поръчките на клиентите, така че винаги да има на разположние това, което хората утре ще поискат. Как става това? Например, ако днес е летен ден петък и прогнозите са за хубаво време, следва да се очаква, че хората утре ще искат да излязат на открито, да отидат на пикник или на плаж – тогава складът бързо зарежда по-голямо количество стоки за пикник, плаж и забавления на открито – дървени въглища за барбекю, пикник-одеяла, черни очила, слънцезащитни кремове, федербал и фризби коплекти, грил-наденички и др. Прогнозите се правят основно на база исторически данни – какво обичайно е пазарувано при подобни условия в предишни години – но и актуални данни като прогнози за времето и др.
Прогнозирането е толкова прецизно, че при стокооборот на стойност 1 милиард долара месечно обемът на хранителните отпадъци в Ocado може да се побере на маса колкото ученически чин. „Това, което изхвърляме, възлиза на 0,029% от стоката ни“, казва Джеймс Матюс, главен изпълнителен директор на Ocado Technology.
Фактор за намаляването на хранителните отпадъци, наред с добрата автоматика, е скъсяването на веригата на доставките. Ocado доставя стоки директно от фермите и производителите, а клиентите й все повече поръчват стоките си онлайн и ги получават скоропостижно – само след няколко часа.
Драстичното намаляване на отпадъците е провокирало и много други хранителни складове да поискат внедряването на софтуера, разработен за Ocado.

 

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*