Луга против заледяване: проблем за хора, любимци, природа и… пътища

Зимата идва и общините вече подготвят лугата, която да разхвърлят, когато завали снегът – за да не се заледяват тротоарите.

За съжаление солта и лугата по пътищата и тротоарите представлява сериозен риск за околната среда и за хората, та даже и за техните автомобили и пътища. Когато бъде разтворена в разтопения лед или сняг и потече в канала, тя отива в каналите, в реките, в езерата – в дивата природа. А вредата от това е многостранна.

Солта за размразяване (луга) се състои основно от натриев хлорид, но може да съдържа и фероцианид (вещество против слепване) и примеси като алуминий, кадмий, калций, хром, мед, желязо, магнезий, манган, никел, фосфор, калий и цинк. Всички тези компоненти замърсяват водните басейни, в които водата от разтопения лед попада.

Какви рискове крият те? Натриевият хлорид, например, се разгражда на натриеви (Na +) и хлоридни (Cl-) йони. Натрият в питейната вода е нездравословен за хората, страдащи от хипертония (високо кръвно налягане) и дори в някои страни има програми за наблюдение на съдържанието на натрий в обществените водоснабдявания.

Солта е опасна и за домашните любимци. Полепнала по лапите им, тя поражда дразнене, възпаление и напукване, дори разраняване, което води до инфекция. Когато солта се ближе от лапите, домашните любимци могат да се окажат с повръщане, диария, дезориентация, сърдечни аномалии, припадъци, кома и дори може да се стигне до преждевременна смърт.

Що се отнася до въздействията върху дивата природа, след като солта/лугата навлезе във в един воден басейн, става почти невъзможно да се премахне. Това влияе неблагоприятно на популациите от птици, земноводни, бозайници, риби и водни растения. Солта в околната среда повишава както осмотичния стрес, което се свързва с отклонения в развитието, намаляване на усвояването на хранителни вещества, токсикоза, отслабена имунна система, ниски нива на репродуктивност, намаляване на популациите и смъртност. Когато лугата уврежда растителността, това значи загуба на хранителни ресурси, местообитания и места за размножаване.

И ако това не е достатъчно, лугата и солта ускоряват разрушаването на пътната инфраструктурата. Улиците, магистралите и мостовете са подложени на щети, тъй като солта уврежда асфалта и създава дупки. Корозията засяга и самите превозни средства, тъй като многократното излагане на сол увеличава ръждата и повредите на критични компоненти на автомобила. Какво да кажем за обувките на пешеходците, които още с първото обуване стават на петна и скоро се разпадат?…

Може би не е случайно, че в много от европейските страни със студен климат обезледяването се извършва с добре познатия стар пясък, който напролет се събира от пътните банкети и се почиства, за да се използва повторно.

2 коментара

  1. Може да се ползва титанов, калаен или евентуално силициев тетрахлорид – реагират бурно и екзотермично с леда и го стапят напълно мигновено. Единствен минус е корозионното действие на продуктите от хидролизата, но не е особено тежък проблем.

  2. За закон със задна дата: – „в много от европейските страни със студен климат обезледяването се извършва с добре познатия стар пясък, който напролет се събира от пътните банкети и се почиства, за да се използва повторно.“

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*