Нощните влакове се завръщат в Европа като алтернатива на самолетните пътувания

Австрийските държавни железници (ÖBB) възстановиха международните нощни влакове, познати като Nighjet, след почти 17-годишно прекъсване. Една от причините е новината, че Шведските железници ще пуснат тяхна нощна линия между Малмьо и други европейски градове. Нейното възстановяване е мотивирано от появилото се местно движение „flight-shame”, чиито инициатори и поддръжници се отказват от полетите със самолет в името на опазването на околната среда. Според ÖBB, пътуването с влак между Виена и Брюксел ще коства 10 пъти по-малко въглеродни емисии от пътуването със самолет по същата дестинация. За решението на австрийците разказа блогът „Обществен и релсов транспорт“, позовавайки се на информация от „The Guardian”.

С влак Nighjet пътуват и представители на европейските власти като Карима Дели, например, която е член на френската зелена партия и е председател на европейската комисия по транспорт и туризъм към Европейския парламент. Тя споделя, че е нощните влакове са ефикасни, практични и наистина екологично чисти, но недостатъчни. Те трябва да бъдат достъпни за всички, които търсят алтернатива на самолетните пътувания в дистанциите между 600 и 1800 км.

Влакът между Виена и Брюксел се движи два пъти седмично – в неделя и в сряда, прави спирка в Линц и еднопосочно струва 29,90 евро. За спални и кушет места се заплаща допълнително. В обратната посока влакът пътува в понеделник и четвъртък.

Австрия е една от малкото държави, които развиват международен нощен транспорт с влакове. Техните железници са закупили и реновирали 42 спални вагона от Дойче Бан през 2016 г., след като немският оператор се отказва от нощната услуга същата година. Сега ÖBB вече има 27 нощни влака от и до Виена – самостоятелно и в партньорство с немски, италиански и швейцарски градове. Операторът планира да пусне нощни влакове и по линията Виена – Амстердам до края на годината.

Линията Виена – Брюксел се оперира в сътрудничество с Белгийските държавни железници SNCB, които осигуряват локомотивите и машинистите по белгийската част от маршрута.

Главният изпълнителен директор на Белгийските железници Софи Дютордор споделя, че нощните влакове са страхотна традиция, която е спряла да съществува през 2003 г. поради икономически причини. Тя припомня също и влака Остенде – Виена, който е свързвал двата града в периода 1984 – 1993 г.

И въпреки, че подкрепя усилията на европейските власти за засилване ролята на железниците за справяне с климатичните промени, отбелязва, че влаковете все още срещат трудности в ценово отношение – в сравнение със самолетите. „Нужна е същата финансова подкрепа, каквато беше оказана на високоскоростните влакове“, призовава Софи Дютордор.

Шведските транспортни власти вече са предложили пускането на линията Малмьо-Кьолн през 2022-2023г. Те обмислят също и обслужването на маршрута между Стокхолм и Хамбург, след необходимите обаче проучвания на конкуренцията. Други възможни дестинации са Брюксел, Базел, Берлин и Франкфурт.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*