Инфраструктурата на Европа в риск заради изменението на климата

Европейските държави трябва да инвестират сериозно, за да подготвят транспортната си инфраструктура за въздействието на изменението на климата. Ако не го сторят, навярно ще се окажат принудени по-късно да направят стотици милиони долари разходи за ремонти. Това е изводът от нов анализ, проведен от група експерти в рамките на Икономическата комисия за Европа при ООН (ИКЕ на ООН) и публикуван във вторник. Проучването е правено в продължение на четири години. При него са „наложени“ едни върху други карта на транспортните съоръжения и на прогнозираните климатични изменения.

Организацията има 56 члена, но проучването е фокусирано предимно върху континентална Европа. В него се изследва как екстремното време – бури и наводнения, засушаванияи др. – могат да съсипят части от транспортните инфраструктури: да скъсат мостове и отнесат пътища, например. Изследвани са и други, по-бавни промени, като например изкривяването на железопътните релси в резултат на линейното разширение поради повишаването на температурата.

„До този момент е обръщано твърде малко внимание върху влиянието на изменението на климата върху транспортната инфраструктура – и точно това целим да променим ние с това проучване“, заяви говорителят на организацията Жан Родригес. Докладът, разгърнат в 199 страници, е озаглавен „Въздействия и адаптиране към изменението на климата при международни транспортни мрежи ”.

Две от областите, считани за най-уязвими към въздействието на изменението на климата, са пристанищата в Северно море и пътната и железопътната инфраструктура по Средиземноморието.

Според данни от 2018 г., цитирани в проучването на ИКЕООН, че 60 процента от морските пристанища в ЕС могат да бъдат изложени на висок риск от потъване до 2100 г. „По-голямата част от транспортната инфраструктура в региона и в повечето страни по света е изградена за климата на 20-ти век, а не за екстремните метеорологични събития, които сега се очакват“, добави Родригес. „Очевидно това е проблем.“ В същото време много страни не инвестират достатъчно в поддръжката на транспортната си инфраструктура през последните години. Това допълнително увеличава рисковете.

Една от тенденциите, за които докладът загатва, е екстремното покачване на нивата на реките и заливането на пристанищата и железопътните линии. Подобни събития могат да доведат до засягане на доставките на множество стоки.

При някои бедствия части от товарния трафик по реки и магистрали би могъл да бъде пренасочен към железопътния транспорт, но пък той няма достатъчно капацитет, за да поеме внезапни големи натоварвания, сочи проучването. В подобна ситуация допълнителните разходи ще бъдат около 2,5 милиона евро на всеки ден.

Една от препоръките в доклада е за преразглеждане на техническите изисквания за изграждане на инфраструктура, се казва в проучването.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*