Лодките на Амстердам стават електрически

Вековната амстердамска лодка „Джерарда Йохана“ изглежда толкова класическа със своята дървена облицовка, ала под дъските й се крие високотехнологично бижу: редици литиево-йонни батерии, общо 66 на брой, с електрически задвижващ блок, който върти витлото. Това е само малка част от проект на новия кмет на Амстердам да забрани дизелови двигатели от красивите старовремски канали в центъра на града до 2025 г. Това ще помогне и за по-чист въздух, и за борба с изменението на климата, и за повече тишина в централната градска част.

Преобразуването на плавателните съдове е вече на ход. 75% от 550-те лодки вече са квалифицирани като „свободни от вредни емисии“, според говорителя на града Ваутер Кюнинг.

За лодките по каналите на града е най-естествено първи да бъдат електрифицирани. Те са най-популярната туристическа атракция в Амстердам. Всяка бива използвана до 14 часа на ден. 320 лодки пренасят близо 4 милиона пътници през водите на града годишно.

„Хората винаги надценяват това, което могат да направят за една година, но подценяват това, което могат да направят за 10-20 години“, казва Кийс Кулен, основател на компанията, която доставя батериите за проекта. Смята, че по-евтината слънчева енергия и новите форми на съхранение ще доведат до нулевоемисиен транспорт по-бързо, отколкото повечето хора очакват.

Преоборудването на лодки като „Джерарда Йохана“от 1922 г. изисква равни дози инженерни умения и артистичност. Би струвало милион евро да се построи нова такава лодка с електрическо задвижване, но собственикът Rederij Kooij, един от най-големите оператори в града, преобразува съществуващите лодки една по една, когато влизат в сервиз за планов ремонт. Това добавя по около 50 000 евро към сметката за ремонт, която иначе е 150 000 евро.

„Джерарда Йохана“ разполага със собствена станция за зареждане. „Градът участва активно в разгръщането на инсталацията от зарядни устройства, което е доста сложен проект“, казват от фирмата. Градът работи с подизпълнители за изграждането на 100 станции за зареждане на лодки до края на 2021 г., както и плаваща зарядна станция, която се очаква да помогне за балансиране на мрежата.

2 коментара

  1. Най-добре с разрядни устройства – подава се високо напрежение, получава се разряд във водата и се създава тласкаща сила.

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*