Празни самолети кръстосват небето

Заради епидемията от коронавирус по цял свят търсенето на самолетни полети се очаква да достигне най-ниската си точка от времето на последната голяма финансова криза. Авиокомпаниите по света са на път да загубят до 113 милиарда долара приходи тази година, ако COVID-19 продължи да се разпространява, прогнозира Международната асоциация за въздушен транспорт. Оказва се обаче, че през последните месеци е налице тревожна практика“ самолетите летят без пътници, само и само да се запазят слотовете на авиокомпаниите по летищата.

Това е лоша новина и за околната среда, и за пътниците – и, разбира се за авиокомпаниите. Пороблемът произтича от начина, по който летищата управляват ограничения си капацитет. Всички големи, натоварени летища по света разпределят конкретни времеви интервали – въпросните слотове – между авиокомпаниите, като в тези сложни програма всяка секунда е ценна. Авиокомпаниите плащат скъпо и прескъпо за „хубавите“ слотове. За да управляват търсенето, авиокомпаниите трябва да използват слотовете си през поне 80 процента от времето – в противен случай да рискуват да ги загубят в полза на конкурент.

За да се поддържа това съотношение 80/20, летенето с празни самолети в небето не е съвсем рядка практика в индустрията – нито е незаконно. Но като се има предвид все по-високата климатична цена на самолетния транспорт, ситуацията е просто абсурдна.

Преди броени дни държавният секретар на САЩ по транспорта Грант Шапс изпрати писмо до регулаторите по въздушния превоз, с което помоли да се прекрати правилото „80/20“ поне за времето на кризата с коронавируса. Международната агенция по въздушния транспорт също поиска от въздушните регулатори по света да прекратят прилагането на принципа „80/20“до есента. Така, според нея, „авиокомпаниите ще могат да реагират на пазарните условия с подходящи нива на капацитет, като избягват необходимостта от пускане на празни полети, само за да поддържат слотовете“.

Всичко това е съществено, защото един полет, без значение с или без пътници, например от Лондон до Хонконг, произвежда около 1,82 метрични тона CO2 (според калкулатора на полетните емисии на The Guardian). Засега не е ясно каква ще е реакцията на регулаторите и дали правилото за 80-те процента ще бъде замразено.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*