Електромобилът Sono Sion ще има фотоволтаици по всички панели

Сред морето от предложения за електромобили Sono Motors няма проблем да изпъкне. Младата компания, базираната в Мюнхен, има за цел да предложи градски хечбек, покрит със слънчеви клетки от всички страни, по всички панели. Моделът ще се предлага главно в Европа. Той е до голяма степен финансиран чрез обществено финансиране – наскоро, след успешен рунд за 58 милиона долара. Колата ще бъде произведена с китайските NEVS в завода Trolhättan, Швеция, произвеждащи поколения Saabs.

Въпреки че Sono работи с финландската Valoe Oyj за соларните компоненти, немската ElringKlinger за акумулаторните системи и Continental за компонентите на задвижването, тя извършва голяма част от разработката си самостоятелно. Това включва някои “първи в историята” разработки, свързани с с управлението на захранването от различните панели на Sion.

До този момент повечето проекти за електромобили със соларни клетки са разчитали фотоволтаиката да е на покрива. Това е добре, но слънчевите клетки произвеждат пикова мощност само когато слънцето е директно отгоре и достига соларните клетки под ъгъл 90 градуса. С други думи, в голяма част от времето клетките работят твърде слабо. Разполагането със слънчеви клетки по всички панели – предния капак, вратите, багажника – може да промени ситуацията. Сега вече почти по всяко време има клетки, които улавят слънчевата светлина директно.

Тази “пачуърк” обаче създава нови проблеми. Свързването на слънчевите клетки не е толкова лесно, колкото звучи – особено когато, както Sono възнамерява, клетките са интегрирани на различни места. „Не всяка клетка генерира същото количество енергия като другите, защото нашият доставчик на енергия, слънцето, се движи постоянно“, обясни експертът по фотоволтаична силова електроника на компанията в публикация на блога на фирмата по-рано този месец. „Освен това не всички слънчеви клетки на Sion сочат в една и съща посока.“

За целта е създаден централен модул за проследяване, който коригира натоварването на различните модули, напреженията – всичко, така че системата да работи оптимално.

Засега Sono претендира за 94-процентова ефективност на системата си. Компанията се готви да започне тестването в Мюнхен, след като ограниченията заради коронавируса паднат.

Sono не се е отказала от своите оптимистични прогнози за енергията, за която фирмата твърди, че може да генерира от слънцето: средно по 16 километра на ден през цялата година. Разбира се, броят на изминатите километри със захранване само от слънцето може да бъде и значително по-голям, ако се обитава регион, където има повече слънчево греене.

Sono планира да предложи предсказващи инструменти, които ще се базират на метеорологични данни и местоположението на колата, за да се планират максимални ползи от слънчевата енергия.

В Sion слънчевите клетки са вградени в прозрачен полимер, а не в стъкло, което – според компанията – ги прави с 20% по-леки от съпоставими метални панели.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*